Zmień swoje nastawienie, zmień swoje życie!
Co sprawiło, że Steve Jobs, Jeff Bezos czy Elon Musk odnieśli sukces? Czy zawdzięczają to technologii czy sposobowi myślenia? W tym artykule Peter Diamandis nazwany przez magazyn Fortune jednym z „50 największych liderów świata” oraz założyciel i prezes Fundacji XPRIZE i Singularity University, wyjaśnia jak dużo zależy od naszego nastawienia.
Peter uważa, że nastawienie jest najważniejszym zasobem przedsiębiorcy. Jednak niewielu z nas poświęca czas, aby je stworzyć, czyli celowo wybrać i wyostrzyć sposób myślenia jaki pragniemy. Nasz sposób myślenia jest filtrem, przez który widzimy świat. Określa, jak spędzamy czas, jakie podejmujemy decyzje. Sam autor tekstu zapytany przez czytelników o swój sposób myślenia odpowiada, że wypracowanie go zajęło mu 10-15 lat. Jak więc stworzyć i wzmocnić wybrany sposób myślenia? Zanim zdecydujesz, na którym nastawieniu chcesz się skupić, warto zrozumieć, jak one działają. Oto analogia: jeśli śledzisz rozwój sztucznej inteligencji, wiesz, że możemy nauczyć sieci neuronowe rozpoznawania obrazu. Jednak wyzwaniem związanym z tymi sieciami jest to, że są one tak dobre, jak dane, które im dostarczysz. Na przykład, jeśli wyświetlisz im tysiąc zdjęć kotów, a następnie pokażesz zdjęcie psa, algorytm powie Ci, że pies jest w rzeczywistości kotem, ponieważ nie zna niczego innego. To samo dotyczy naszych mózgów, które są również złożonymi sieciami neuronowymi. Jeśli nieustannie karmisz swój mózg negatywnymi perspektywami, to twoje nastawienie będzie negatywne.
Jak więc wytrenować swoją sieć neuronową? Co kształtuje twój sposób myślenia?
Dwa kluczowe elementy, które kształtują nasze nastawienie, to: ludzie, z którymi spędzamy czas i media, które konsumujemy. Życie jest tym, z kim idziesz przez życie. Stare powiedzenie w biznesie stanowi, że jesteś średnią z pięciu osób, z którymi spędzasz najwięcej czasu. Jeśli chcesz być w formie, spędzaj czas z przyjaciółmi, którzy ćwiczą. Jeśli chcesz myśleć odważnie i dążyć do zmiany świata, spędź czas z ludźmi, którzy mają również taki cel. Wiadomości i media, które konsumujemy, to dane, którym pozwalamy na przepływ do naszych mózgów (czyli naszych sieci neuronowych). Jakie filmy lub dokumenty oglądasz? Jakie książki lub blogi czytasz? Czy te dane wejściowe wzmacniają pożądany sposób myślenia? A może wzmacniają sposób myślenia, którego próbujesz uniknąć? Odpowiedź na te pytania jest kluczową częścią Twojej podróży do odniesienia sukcesu w erze gwałtownych zmian. Natomiast następnym krokiem jest wybór sposobu myślenia, który najbardziej Ci odpowiada. Peter wyjaśnia, że istnieje wiele sposobów myślenia, ale wymienia sześć, które są dla niego najpotężniejsze i najważniejsze.
6 najważniejszych sposobów myślenia według Petera Diamandisa:
- Nastawienie na dostatek – wierzysz, że technologia dematerializuje, demonetyzuje i demokratyzuje produkty i usługi, dzięki którym wzrasta ogólny dostatek na świecie. Technologia dematerializuje fizyczne „rzeczy” przekształcając je w cyfrowe aplikacje (GPS, filmy, książki, albumy itp.). Koszt powielania lub przesyłania cyfrowego produktu lub usługi demonetyzuje do zera, a wtedy produkty i usługi stają się wszechobecne. To, co kiedyś było dostępne tylko dla najbogatszych jest teraz dostępne dla prawie każdego. Rozumiesz, że świat staje się coraz bogatszy, a to pozwala ci zachować pełną nadziei i fascynującą wizję przyszłości.
2. Nastawienie wykładnicze – rozumiesz, że technologie obliczeniowe i ich pochodne, czyli sztuczna inteligencja, VR, druk 3D itp. rosną wykładniczo. Trzydzieści podwojeń prowadzi do miliardowo -krotnej poprawy. Chociaż nasze mózgi są liniowe, rozumiesz, że moc naszej technologii podwaja się co 18 miesięcy. Znasz siłę wykładniczych podwojeń.
3. Nastawienie na długowieczność – koncentrujesz się na maksymalizowaniu długości swojego zdrowia, śledzeniu przełomów biotechnologicznych, które mogą dodać od 20 do 30 zdrowych lat w Twoim życiu i uczynić „100 lat nowym 60”. Rozwijanie osobistego nastawienia na długowieczność nie jest przeznaczone tylko dla osób w późniejszym okresie życia. Jest dla każdego, kto oczekuje zrównoważonej przyszłości dla wszystkich pokoleń. Wymaga to nowego myślenia o zdrowiu, edukacji, pracy, finansach, związkach, zaangażowaniu, komunikacji, społeczności i systemach społecznych.
4. Nastawienie Moonshot – myślenie Moonshot ma miejsce, gdy wybierasz ogromny problem, taki jak na przykład globalne ocieplenie klimatu i proponujesz stworzenie radykalnego rozwiązania przy użyciu przełomowej technologii. Aby tak się stało, musisz porzucić pomysł tworzenia 10% przyrostowych ulepszeń i skupić się na rozwiązaniu, które przyniesie dziesięciokrotne (x10) ulepszenia lub całkowicie rozwiąże problem.
5. Nastawienie na cel / pasję – starasz się znaleźć, udoskonalić lub zaktualizować swój cel masowej transformacji, który pozwala ci żyć życiem opartym na pasji. Poszukujesz narzędzi i społeczności, aby go wspierać. Cel masowej transformacji jest kluczowy dla tego typu nastawienia. Jest on napędzany energią emocjonalną (na przykład zdziwieniem, zachwytem, podnieceniem, bólem).
6. Nastawienie na wdzięczność – Kiedy masz nastawienie na wdzięczność, skupiasz się na nieograniczonych możliwościach dostępnych w biznesie i życiu, ponieważ już doceniasz to, co masz. Stworzyłeś codzienne rutyny, które pozwalają ci się nad tym zastanowić i dzielić się radością z innymi.
Które nastawienie byś wybrał? Czy możesz sobie wyobrazić korzyści z posiadania nastawienia wykładniczego lub nastawionego na dostatek? Czy pomogłoby to zmienić sposób, w jaki postrzegasz rzeczy? Czy zamiast widzieć problem, dostrzegasz okazję? Pamiętaj, że największe wyzwania świata to także największe możliwości biznesowe na świecie.