Digital University

Stay updated​

6 najważniejszych sposobów myślenia według Petera Diamandisa

jak zmienić nastawienie

Zmień swoje nastawienie, zmień swoje życie! 

Co sprawiło, że Steve Jobs, Jeff Bezos czy Elon Musk odnieśli sukces? Czy zawdzięczają to technologii czy sposobowi myślenia? W tym artykule Peter Diamandis nazwany przez magazyn Fortune jednym z „50 największych liderów świata” oraz założyciel i prezes Fundacji XPRIZE i Singularity University, wyjaśnia jak dużo zależy od naszego nastawienia. 

 

Peter uważa, że nastawienie jest najważniejszym zasobem przedsiębiorcy. Jednak niewielu z nas poświęca czas, aby je stworzyć, czyli celowo wybrać i wyostrzyć sposób myślenia jaki pragniemy. Nasz sposób myślenia jest filtrem, przez który widzimy świat. Określa, jak spędzamy czas, jakie podejmujemy decyzje. Sam autor tekstu zapytany przez czytelników o swój sposób myślenia odpowiada, że wypracowanie go zajęło mu 10-15 lat. Jak więc stworzyć i wzmocnić wybrany sposób myślenia? Zanim zdecydujesz, na którym nastawieniu chcesz się skupić, warto zrozumieć, jak one działają. Oto analogia: jeśli śledzisz rozwój sztucznej inteligencji, wiesz, że możemy nauczyć sieci neuronowe rozpoznawania obrazu. Jednak wyzwaniem związanym z tymi sieciami jest to, że są one tak dobre, jak dane, które im dostarczysz. Na przykład, jeśli wyświetlisz im tysiąc zdjęć kotów, a następnie pokażesz zdjęcie psa, algorytm powie Ci, że pies jest w rzeczywistości kotem, ponieważ nie zna niczego innego. To samo dotyczy naszych mózgów, które są również złożonymi sieciami neuronowymi. Jeśli nieustannie karmisz swój mózg negatywnymi perspektywami, to twoje nastawienie będzie negatywne. 

 

Jak więc wytrenować swoją sieć neuronową? Co kształtuje twój sposób myślenia? 

Dwa kluczowe elementy, które kształtują nasze nastawienie, to: ludzie, z którymi spędzamy czas i media, które konsumujemy. Życie jest tym, z kim idziesz przez życie. Stare powiedzenie w biznesie stanowi, że jesteś średnią z pięciu osób, z którymi spędzasz najwięcej czasu. Jeśli chcesz być w formie, spędzaj czas z przyjaciółmi, którzy ćwiczą. Jeśli chcesz myśleć odważnie i dążyć do zmiany świata, spędź czas z ludźmi, którzy mają również taki cel.  Wiadomości i media, które konsumujemy, to dane, którym pozwalamy na przepływ do naszych mózgów (czyli naszych sieci neuronowych). Jakie filmy lub dokumenty oglądasz? Jakie książki lub blogi czytasz? Czy te dane wejściowe wzmacniają pożądany sposób myślenia? A może wzmacniają sposób myślenia, którego próbujesz uniknąć? Odpowiedź na te pytania jest kluczową częścią Twojej podróży do odniesienia sukcesu w erze gwałtownych zmian. Natomiast następnym krokiem jest wybór sposobu myślenia, który najbardziej Ci odpowiada. Peter wyjaśnia, że istnieje wiele sposobów myślenia, ale wymienia sześć, które są dla niego najpotężniejsze i najważniejsze. 

 

6 najważniejszych sposobów myślenia według Petera Diamandisa: 

  1. Nastawienie na dostatek – wierzysz, że technologia dematerializuje, demonetyzuje i demokratyzuje produkty i usługi, dzięki którym wzrasta ogólny dostatek na świecie. Technologia dematerializuje fizyczne „rzeczy” przekształcając je w cyfrowe aplikacje (GPS, filmy, książki, albumy itp.). Koszt powielania lub przesyłania cyfrowego produktu lub usługi demonetyzuje do zera, a wtedy produkty i usługi stają się wszechobecne. To, co kiedyś było dostępne tylko dla najbogatszych jest teraz dostępne dla prawie każdego. Rozumiesz, że świat staje się coraz bogatszy, a to pozwala ci zachować pełną nadziei i fascynującą wizję przyszłości. 

 

        2. Nastawienie wykładnicze – rozumiesz, że technologie obliczeniowe i ich pochodne, czyli                          sztuczna inteligencja, VR, druk 3D itp. rosną wykładniczo. Trzydzieści podwojeń prowadzi do              miliardowo -krotnej poprawy. Chociaż nasze mózgi są liniowe, rozumiesz, że moc naszej                        technologii podwaja się co 18 miesięcy. Znasz siłę wykładniczych podwojeń. 

 

       3. Nastawienie na długowieczność – koncentrujesz się na maksymalizowaniu długości swojego                  zdrowia, śledzeniu przełomów biotechnologicznych, które mogą dodać od 20 do 30 zdrowych                lat w Twoim życiu i uczynić „100 lat nowym 60”. Rozwijanie osobistego nastawienia na                          długowieczność nie jest przeznaczone tylko dla osób w późniejszym okresie życia. Jest dla                      każdego, kto oczekuje zrównoważonej przyszłości dla wszystkich pokoleń. Wymaga to nowego              myślenia o zdrowiu, edukacji, pracy, finansach, związkach, zaangażowaniu, komunikacji,                      społeczności i systemach społecznych. 

 

        4. Nastawienie Moonshot – myślenie Moonshot ma miejsce, gdy wybierasz ogromny problem,                  taki jak na przykład globalne ocieplenie klimatu i proponujesz stworzenie radykalnego                            rozwiązania przy użyciu przełomowej technologii. Aby tak się stało, musisz porzucić pomysł                  tworzenia 10% przyrostowych ulepszeń i skupić się na rozwiązaniu, które przyniesie                                dziesięciokrotne (x10) ulepszenia lub całkowicie rozwiąże problem. 

 

       5.  Nastawienie na cel / pasję – starasz się znaleźć, udoskonalić lub zaktualizować swój cel                            masowej transformacji, który pozwala ci żyć życiem opartym na pasji. Poszukujesz narzędzi i                społeczności, aby go wspierać. Cel masowej transformacji jest kluczowy dla tego typu                              nastawienia. Jest on napędzany energią emocjonalną (na przykład zdziwieniem, zachwytem,                podnieceniem, bólem). 

 

         6. Nastawienie na wdzięczność – Kiedy masz nastawienie na wdzięczność, skupiasz się na                           nieograniczonych możliwościach dostępnych w biznesie i życiu, ponieważ już doceniasz to,                   co masz. Stworzyłeś codzienne rutyny, które pozwalają ci się nad tym zastanowić i dzielić się                 radością z innymi. 

 

Które nastawienie byś wybrał? Czy możesz sobie wyobrazić korzyści z posiadania nastawienia wykładniczego lub nastawionego na dostatek? Czy pomogłoby to zmienić sposób, w jaki postrzegasz rzeczy? Czy zamiast widzieć problem, dostrzegasz okazję? Pamiętaj, że największe wyzwania świata to także największe możliwości biznesowe na świecie. 

Supreet Singh Manchanda

Dyrektor zarządzający Raiven Capital, globalnej firmy venture capital – hybrydowego funduszu z Kanady i Doliny Krzemowej. Mentor Global Impact Challenge na Singularity University oraz InCredibles w UE. Ekspert ds. transformacji cyfrowej.

Jędrzej Iwaszkiewicz

Współzałożyciel i Partner Zarządzający venture builder’a The Heart, odpowiedzialny za rozwój biznesu i partnerstwa strategiczne. Współpracuje z największymi międzynarodowymi firmami na różnych rynkach i w wielu branżach w regionie EMEA.

Piotr Kaniewski

Adwokat, ekspert w obszarze transakcji technologicznych,
doradca w zakresie budowania zwinnych modeli kontraktowych i zakupowych oraz implementowania w organizacjach rozwiązań IT opartych o chmurę obliczeniową.

Kamila Cichocka

Dyrektor działu marketingu w polskim oddziale firmy Microsoft. Od 15 lat pracuje w branży technologicznej w międzynarodowych organizacjach. Posiada szerokie doświadczenie w obszarze marketingu strategicznego oraz budowy nowych skutecznych modeli biznesowych.

Piotr Wojciechowski

Prezes i założyciel FUZERS, współzałożyciel polskiego oddziału Service Design Network, akredytowany trener Service Design.

Filip Werstler

Trener prezentacji i wystąpień biznesowych. Prelegent występujący na konferencjach spod znaku TEDx. Mówca nagradzany na wielu konferencjach marketingowych.

dr Macej Kawecki

Powołany przez Komisję Europejską na funkcję
Digital EU Ambassador. Prezes Instytutu Lema.
Prorektor ds. Innowacji Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie.

dr hab. Dominik Batorski

Współzałożyciel, członek zarządu oraz Chief Scientist firmy Sotrender, organizator meetupów Data Science Warsaw, kieruje Radą Programową konferencji Data Science Summit, wykładowca i naukowiec.

Kate Hobler

Mentorka, ekspertka transformacji zwinnej, akredytowana trenerka Scrum.org.

Dariusz Jemielniak

Ekspert w Zarządzaniu Projektami Otwartej Współpracy, Wykładowca na Akademii Leona Koźmińskiego i Harvard University. Jest także członkiem Fundacji Wikimedia oraz założycielem Insta.Ling.

Grażyna Rzehak

Ekspertka w obszarze Rozwoju Organizacji i Kultury Organizacyjnej, Doradczyni Strategiczna, CHRO/CPO, Liderka Biznesowa, Strateg HR.

Rafał Mrówka

Profesor SGH, ekspert w obszarze przywództwa w biznesie, kierownik programu MBA-SGH oraz Podyplomowych Studiów Public Relations i Strategicznego Komunikowania w Firmach w SGH.

Edward Stanoch

Ekspert w obszarze doradztwa strategicznego i HR, współzałożyciel nuChapter, certyfikowany konsultant Exponential Organizations i metody ExO Sprint.

Marek Mazierski

Prezes Zarządu PKP Energetyka Obsługa, menedżer o szerokim doświadczeniu w zarządzaniu operacyjnym w dużych spółkach infrastrukturalnych. Skuteczny lider zmian. W swojej pracy wdrażał projektyz zakresu digital transformation, change & people management, zmiany kultury organizacyjnej czy unifikacji i standaryzacji procesów.

Jowita Michalska

Założycielka i CEO Digital University, Ambasadorka
Singularity University Warsaw Chapter