Digital University

Stay updated​

Na drugim końcu świata, ale tuż obok

Na drugim końcu świata, ale tuż obok

Podczas pandemii Covid-19 większość z nas z konieczności pracowała i uczyła się zdalnie Choć mieliśmy sporo wątpliwości co do efektywności tej formy edukacji najnowsze badania – w tym raport „Edukacja pracowników w czasach post-COVID” – pokazują, że nauka online jest tak samo skuteczna, jak ta odbywająca się tradycyjnie w sali szkoleniowej czy konferencyjnej. Oszczędzamy za to czas na kwestiach dojazdów i logistyki, a także mamy wyjątkową okazję, by posłuchać uznanych ekspertów z różnych zakątków świata, którzy stają się dostępni… dosłownie z poziomu własnego ekranu. Jednak by nauka online była skuteczna musi być spełniony jeden warunek: przekazywana wiedza musi być wartościowa i użyteczna, kontent wysokiej jakości, a prelegent lub trener umieć mówić w inspirujący sposób.  Poznaj Masters & Robots.

 

Rozwój online. Przekonania kontra realia 

 

Jeśli przed marcem 2020 r. ktoś miał wątpliwości, czy edukacja biznesowa w przestrzeni online ma sens, i sceptycznie podchodził do pracy całkowicie zdalnej lub w modelu hybrydowym, to sytuacja w minionych miesiącach wyraźnie pokazała, że nowe technologie są wręcz koniecznością. Co więcej, świetnie się sprawdzają w różnych obszarach! O tym, jak ważną rolę odgrywają, szczególnie w obecnych realiach pandemii, świadczą wyniki badania Digital University i Great Digital „Edukacja pracowników w czasach post-COVID”, w którym wzięło udział blisko 400 specjalistów – w większości posiadających już ponad 15-letnie doświadczenie zawodowe. Aż 96% badanych uczestniczyło już w jakiejś formie edukacji zdalnej w ciągu ostatnich 12 miesięcy, z czego 41 proc. – w trakcie ogłoszonej pandemii. Połowa z uczestników badania stwierdziła, że większość wydarzeń online, w których brała udział, dotyczyła ich pracy zawodowej. Jakie formuły cieszą się popularnością? W ciągu ostatniego roku aż 88 proc. badanych uczestniczyło w webinarach. Z materiałów zamieszczonych na platformach e-learningowych korzystało 68 proc. pracowników. Z kolei doświadczenie udziału w szkoleniach i warsztatach online na żywo z trenerem ma już za sobą 68 proc. respondentów. Rośnie również zaintersowanie wystąpieniami ekspertów live ( 67 proc.). 

 

Co decyduje o sukcesie wydarzenia edukacyjnego? 

 

Mimo że platformy e-learningowe nie są nowością na rynku, a formuła webinaru czy konsultacje z ekspertem online funkcjonują już od dobrych kilku lat, to dopiero teraz  zdalna edukacja biznesowa jest najbardziej popularna. Organizacje stają nie tyle przed pytaniem: czy korzystać z  nauki online? (bo możliwości są tak duże, że firmowe skrzynki puchną od nadmiaru ofert szkoleniowych i zaproszeń na rozmaite wydarzenia online), ale: co decyduje o poziomie konferencji, skuteczności kursu czy innego wirtualnego spotkania. W badaniu Great Digital i Digital University 66% respondentów stwierdziło, że większość wydarzeń, w których uczestniczyli, była wysokiej jakości. Szczególne znaczenie ma przydatność poruszanej tematyki (89 proc.), a także wysoka jakość materiałów prezentowanych przez trenera/eksperta (86 proc.). Doceniana jest również możliwość dyskusji i wymiany doświadczeń z innymi uczestnikami (50 proc.). Ważne jest to, żeby wydarzenie było wartościowe merytorycznie – uczestnicy pozytywnie oceniają te spotkania, które są pozbawione promocyjnego i sprzedażowego charakteru (47 proc.). Aż 73% respondentów – mając przekonanie o wysokiej jakości eventu edukacyjnego online – jest skłonnych opłacić go z własnych środków. 

 

Czego potrzebuje biznes i ludzie? 

 

Autorzy badania „Edukacja pracowników w czasach post-COVID” wzięli pod lupę również aktualne nastawienie kadry zarządzającej do finansowania różnych form edukacji online. 36 proc. respondentów przyznało, że forma zajęć ma dla ich pracodawców drugorzędne znaczenie, a podejście do edukacji zdalnej jest takie samo jak w przypadku stacjonarnych form. 77% badanych uważa, że edukacja zdalna może być takim samym doświadczeniem, jak edukacja stacjonarna, a więc dobrym lub złym. A jaka tematyka biznesowa najbardziej interesuje pracowników? Na pierwszym planie znalazły się nowe technologie – wskazało je 69 proc. respondentów. Kolejne zagadnienia to: innowacje w biznesie (65 proc.), rozwój kompetencji miękkich (61 proc.), przywództwo w organizacji (56 proc.), transformacja cyfrowa (56 proc.). Specjalistom z pewnością zależy na wydarzeniach uwzględniających ich potrzeby rozwojowe. Dlatego w pierwszej kolejności warto prześledzić program i sprawdzić, czy jego zawartość faktycznie pokrywa się z promowanym tytułem eventu, kogo można zobaczyć wśród prelegentów i co realnie się zyskuje. Bezpłatne webinary to świetny sposób, by zapewnić sobie stały rozwój, ale tutaj też potrzebne jest racjonalne podejście i mierzenie sił na zamiary – by nie zapisywać się  na liczne wydarzenia, w których i tak nie będzie można uczestniczyć z racji natłoku innych zajęć i obowiązków, lub też zakończy się ich oglądanie z poczuciem straconego czasu. 

 

Relacje społeczne podczas wirtualnych konferencji 

 

Wraz z rosnącym znaczeniem edukacji zdalnej warto wykształcić w sobie dwa nawyki, które w dużym stopniu mogą determinować postawę wobec własnego rozwoju zawodowego. Pierwszy z nich polega na pogłębianiu świadomości na temat koncepcji lifelong learning i realizowaniu jej w swoich codziennych działaniach. Drugi wiąże się z poznawaniem innych niż dotychczas metod zdobywania wiedzy i kompetencji oraz dopasowywaniem ich do swoich oczekiwań. W morzu możliwości trzeba nauczyć się pływać i korzystać z tego, co proponuje przestrzeń wirtualna. A więc selekcjonować oferty, nie bać się sięgać po nowe doświadczenia edukacyjne i szukać okazji do kontaktu z nowoczesnymi, innowacyjnymi rozwiązaniami. Jednym z nich są właśnie wirtualne konferencje typu Masters & Robots. Jest to nowa kategoria wydarzeń na styku biznesu, nauki i edukacji skupionych wokół technologii i ich praktycznych zastosowań. W trzech dotychczasowych edycjach konferencji wzięło udział łącznie ponad 3000 menedżerów i 200 wykładowców z 4 kontynentów. Tegoroczna, trzydniowa edycja rozpocznie się 22 września i odbędzie się online. Choć z edukacją zdalną kojarzą się zwykle kursy e-learningowe i szkolenia online, to wystąpienia ekspertów, panele dyskusyjne, specjalistyczne oraz interdyscyplinarne konferencje posiadają ogromny potencjał. Warto go odkryć, zwłaszcza że niektóre okazje wydają się wręcz niepowtarzalne i jedyne w swoim rodzaju. Dziś aby wziąć udział w międzynarodowej konferencji, nie trzeba podróżować na drugi koniec świata, bo to świat – ten wirtualny – jeszcze bardziej się do nas przybliżył. A w nim, na wyciągnięcie myszki, znajdują się: prestiżowe wystąpienia, prelekcje światowej sławy ekspertów i praktyków biznesu, bogactwo wątków i tematów biznesowych, nowatorskich doświadczeń i zagranicznych trendów. Różnorodność, elastyczność, poszerzanie perspektywy są niewątpliwie atutami edukacji zdalnej, ale jest coś jeszcze, co oprócz rozwoju i pogłębiania wiedzy zapewniają konferencje online, takie jak Masters & Robots. Potrzeba kontaktów społecznych –  w sposób fizyczny ograniczana w dobie pandemii – może być realizowana właśnie poprzez udział w konferencji online, dzięki której mamy szansę nie wychodząc w własnego domu posłuchać inspirujących i uznanych ekspertów, poznać ich doświadczenia i dorobek naukowy, zrozumieć najnowsze idee i skorzystać z praktycznych wskazówek dot. skutecznych strategii działania. Dziś jest to nie tylko cenna inspiracja, ale wręcz niezbędna wiedza umożliwiająca adaptację do rzeczywistości #New Normal. 

 

Szukasz inspiracji z obszaru edukacji biznesowej? Sprawdź program konferencji Masters & Robots! 

Supreet Singh Manchanda

Dyrektor zarządzający Raiven Capital, globalnej firmy venture capital – hybrydowego funduszu z Kanady i Doliny Krzemowej. Mentor Global Impact Challenge na Singularity University oraz InCredibles w UE. Ekspert ds. transformacji cyfrowej.

Jędrzej Iwaszkiewicz

Współzałożyciel i Partner Zarządzający venture builder’a The Heart, odpowiedzialny za rozwój biznesu i partnerstwa strategiczne. Współpracuje z największymi międzynarodowymi firmami na różnych rynkach i w wielu branżach w regionie EMEA.

Piotr Kaniewski

Adwokat, ekspert w obszarze transakcji technologicznych,
doradca w zakresie budowania zwinnych modeli kontraktowych i zakupowych oraz implementowania w organizacjach rozwiązań IT opartych o chmurę obliczeniową.

Kamila Cichocka

Dyrektor działu marketingu w polskim oddziale firmy Microsoft. Od 15 lat pracuje w branży technologicznej w międzynarodowych organizacjach. Posiada szerokie doświadczenie w obszarze marketingu strategicznego oraz budowy nowych skutecznych modeli biznesowych.

Piotr Wojciechowski

Prezes i założyciel FUZERS, współzałożyciel polskiego oddziału Service Design Network, akredytowany trener Service Design.

Filip Werstler

Trener prezentacji i wystąpień biznesowych. Prelegent występujący na konferencjach spod znaku TEDx. Mówca nagradzany na wielu konferencjach marketingowych.

dr Macej Kawecki

Powołany przez Komisję Europejską na funkcję
Digital EU Ambassador. Prezes Instytutu Lema.
Prorektor ds. Innowacji Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie.

dr hab. Dominik Batorski

Współzałożyciel, członek zarządu oraz Chief Scientist firmy Sotrender, organizator meetupów Data Science Warsaw, kieruje Radą Programową konferencji Data Science Summit, wykładowca i naukowiec.

Kate Hobler

Mentorka, ekspertka transformacji zwinnej, akredytowana trenerka Scrum.org.

Dariusz Jemielniak

Ekspert w Zarządzaniu Projektami Otwartej Współpracy, Wykładowca na Akademii Leona Koźmińskiego i Harvard University. Jest także członkiem Fundacji Wikimedia oraz założycielem Insta.Ling.

Grażyna Rzehak

Ekspertka w obszarze Rozwoju Organizacji i Kultury Organizacyjnej, Doradczyni Strategiczna, CHRO/CPO, Liderka Biznesowa, Strateg HR.

Rafał Mrówka

Profesor SGH, ekspert w obszarze przywództwa w biznesie, kierownik programu MBA-SGH oraz Podyplomowych Studiów Public Relations i Strategicznego Komunikowania w Firmach w SGH.

Edward Stanoch

Ekspert w obszarze doradztwa strategicznego i HR, współzałożyciel nuChapter, certyfikowany konsultant Exponential Organizations i metody ExO Sprint.

Marek Mazierski

Prezes Zarządu PKP Energetyka Obsługa, menedżer o szerokim doświadczeniu w zarządzaniu operacyjnym w dużych spółkach infrastrukturalnych. Skuteczny lider zmian. W swojej pracy wdrażał projektyz zakresu digital transformation, change & people management, zmiany kultury organizacyjnej czy unifikacji i standaryzacji procesów.

Jowita Michalska

Założycielka i CEO Digital University, Ambasadorka
Singularity University Warsaw Chapter