Podczas pandemii Covid-19 większość z nas z konieczności pracowała i uczyła się zdalnie Choć mieliśmy sporo wątpliwości co do efektywności tej formy edukacji najnowsze badania – w tym raport „Edukacja pracowników w czasach post-COVID” – pokazują, że nauka online jest tak samo skuteczna, jak ta odbywająca się tradycyjnie w sali szkoleniowej czy konferencyjnej. Oszczędzamy za to czas na kwestiach dojazdów i logistyki, a także mamy wyjątkową okazję, by posłuchać uznanych ekspertów z różnych zakątków świata, którzy stają się dostępni… dosłownie z poziomu własnego ekranu. Jednak by nauka online była skuteczna musi być spełniony jeden warunek: przekazywana wiedza musi być wartościowa i użyteczna, kontent wysokiej jakości, a prelegent lub trener umieć mówić w inspirujący sposób. Poznaj Masters & Robots.
Rozwój online. Przekonania kontra realia
Jeśli przed marcem 2020 r. ktoś miał wątpliwości, czy edukacja biznesowa w przestrzeni online ma sens, i sceptycznie podchodził do pracy całkowicie zdalnej lub w modelu hybrydowym, to sytuacja w minionych miesiącach wyraźnie pokazała, że nowe technologie są wręcz koniecznością. Co więcej, świetnie się sprawdzają w różnych obszarach! O tym, jak ważną rolę odgrywają, szczególnie w obecnych realiach pandemii, świadczą wyniki badania Digital University i Great Digital „Edukacja pracowników w czasach post-COVID”, w którym wzięło udział blisko 400 specjalistów – w większości posiadających już ponad 15-letnie doświadczenie zawodowe. Aż 96% badanych uczestniczyło już w jakiejś formie edukacji zdalnej w ciągu ostatnich 12 miesięcy, z czego 41 proc. – w trakcie ogłoszonej pandemii. Połowa z uczestników badania stwierdziła, że większość wydarzeń online, w których brała udział, dotyczyła ich pracy zawodowej. Jakie formuły cieszą się popularnością? W ciągu ostatniego roku aż 88 proc. badanych uczestniczyło w webinarach. Z materiałów zamieszczonych na platformach e-learningowych korzystało 68 proc. pracowników. Z kolei doświadczenie udziału w szkoleniach i warsztatach online na żywo z trenerem ma już za sobą 68 proc. respondentów. Rośnie również zaintersowanie wystąpieniami ekspertów live ( 67 proc.).
Co decyduje o sukcesie wydarzenia edukacyjnego?
Mimo że platformy e-learningowe nie są nowością na rynku, a formuła webinaru czy konsultacje z ekspertem online funkcjonują już od dobrych kilku lat, to dopiero teraz zdalna edukacja biznesowa jest najbardziej popularna. Organizacje stają nie tyle przed pytaniem: czy korzystać z nauki online? (bo możliwości są tak duże, że firmowe skrzynki puchną od nadmiaru ofert szkoleniowych i zaproszeń na rozmaite wydarzenia online), ale: co decyduje o poziomie konferencji, skuteczności kursu czy innego wirtualnego spotkania. W badaniu Great Digital i Digital University 66% respondentów stwierdziło, że większość wydarzeń, w których uczestniczyli, była wysokiej jakości. Szczególne znaczenie ma przydatność poruszanej tematyki (89 proc.), a także wysoka jakość materiałów prezentowanych przez trenera/eksperta (86 proc.). Doceniana jest również możliwość dyskusji i wymiany doświadczeń z innymi uczestnikami (50 proc.). Ważne jest to, żeby wydarzenie było wartościowe merytorycznie – uczestnicy pozytywnie oceniają te spotkania, które są pozbawione promocyjnego i sprzedażowego charakteru (47 proc.). Aż 73% respondentów – mając przekonanie o wysokiej jakości eventu edukacyjnego online – jest skłonnych opłacić go z własnych środków.
Czego potrzebuje biznes i ludzie?
Autorzy badania „Edukacja pracowników w czasach post-COVID” wzięli pod lupę również aktualne nastawienie kadry zarządzającej do finansowania różnych form edukacji online. 36 proc. respondentów przyznało, że forma zajęć ma dla ich pracodawców drugorzędne znaczenie, a podejście do edukacji zdalnej jest takie samo jak w przypadku stacjonarnych form. 77% badanych uważa, że edukacja zdalna może być takim samym doświadczeniem, jak edukacja stacjonarna, a więc dobrym lub złym. A jaka tematyka biznesowa najbardziej interesuje pracowników? Na pierwszym planie znalazły się nowe technologie – wskazało je 69 proc. respondentów. Kolejne zagadnienia to: innowacje w biznesie (65 proc.), rozwój kompetencji miękkich (61 proc.), przywództwo w organizacji (56 proc.), transformacja cyfrowa (56 proc.). Specjalistom z pewnością zależy na wydarzeniach uwzględniających ich potrzeby rozwojowe. Dlatego w pierwszej kolejności warto prześledzić program i sprawdzić, czy jego zawartość faktycznie pokrywa się z promowanym tytułem eventu, kogo można zobaczyć wśród prelegentów i co realnie się zyskuje. Bezpłatne webinary to świetny sposób, by zapewnić sobie stały rozwój, ale tutaj też potrzebne jest racjonalne podejście i mierzenie sił na zamiary – by nie zapisywać się na liczne wydarzenia, w których i tak nie będzie można uczestniczyć z racji natłoku innych zajęć i obowiązków, lub też zakończy się ich oglądanie z poczuciem straconego czasu.
Relacje społeczne podczas wirtualnych konferencji
Wraz z rosnącym znaczeniem edukacji zdalnej warto wykształcić w sobie dwa nawyki, które w dużym stopniu mogą determinować postawę wobec własnego rozwoju zawodowego. Pierwszy z nich polega na pogłębianiu świadomości na temat koncepcji lifelong learning i realizowaniu jej w swoich codziennych działaniach. Drugi wiąże się z poznawaniem innych niż dotychczas metod zdobywania wiedzy i kompetencji oraz dopasowywaniem ich do swoich oczekiwań. W morzu możliwości trzeba nauczyć się pływać i korzystać z tego, co proponuje przestrzeń wirtualna. A więc selekcjonować oferty, nie bać się sięgać po nowe doświadczenia edukacyjne i szukać okazji do kontaktu z nowoczesnymi, innowacyjnymi rozwiązaniami. Jednym z nich są właśnie wirtualne konferencje typu Masters & Robots. Jest to nowa kategoria wydarzeń na styku biznesu, nauki i edukacji skupionych wokół technologii i ich praktycznych zastosowań. W trzech dotychczasowych edycjach konferencji wzięło udział łącznie ponad 3000 menedżerów i 200 wykładowców z 4 kontynentów. Tegoroczna, trzydniowa edycja rozpocznie się 22 września i odbędzie się online. Choć z edukacją zdalną kojarzą się zwykle kursy e-learningowe i szkolenia online, to wystąpienia ekspertów, panele dyskusyjne, specjalistyczne oraz interdyscyplinarne konferencje posiadają ogromny potencjał. Warto go odkryć, zwłaszcza że niektóre okazje wydają się wręcz niepowtarzalne i jedyne w swoim rodzaju. Dziś aby wziąć udział w międzynarodowej konferencji, nie trzeba podróżować na drugi koniec świata, bo to świat – ten wirtualny – jeszcze bardziej się do nas przybliżył. A w nim, na wyciągnięcie myszki, znajdują się: prestiżowe wystąpienia, prelekcje światowej sławy ekspertów i praktyków biznesu, bogactwo wątków i tematów biznesowych, nowatorskich doświadczeń i zagranicznych trendów. Różnorodność, elastyczność, poszerzanie perspektywy są niewątpliwie atutami edukacji zdalnej, ale jest coś jeszcze, co oprócz rozwoju i pogłębiania wiedzy zapewniają konferencje online, takie jak Masters & Robots. Potrzeba kontaktów społecznych – w sposób fizyczny ograniczana w dobie pandemii – może być realizowana właśnie poprzez udział w konferencji online, dzięki której mamy szansę nie wychodząc w własnego domu posłuchać inspirujących i uznanych ekspertów, poznać ich doświadczenia i dorobek naukowy, zrozumieć najnowsze idee i skorzystać z praktycznych wskazówek dot. skutecznych strategii działania. Dziś jest to nie tylko cenna inspiracja, ale wręcz niezbędna wiedza umożliwiająca adaptację do rzeczywistości #New Normal.
Szukasz inspiracji z obszaru edukacji biznesowej? Sprawdź program konferencji Masters & Robots!