Digital University

Stay updated​

Różnorodność i inkluzywność – klucz do organizacji przyszłości

Różnorodność

W kontekście miejsca pracy, różnorodność staje się kluczowym elementem napędzającym innowacyjność, elastyczność i zdolność organizacji do adaptacji podczas zmieniających się warunków rynkowychMaj, ustanowiony przez Komisję Europejską Miesiącem Różnorodności, stanowi wyjątkową okazję do pogłębienia refleksji nad budowaniem inkluzywnego środowiska pracy. W tym czasie przedsiębiorstwa i organizacje mogą w sposób szczególny skupić się na przeglądzie swoich strategii DEI (Diversity, Equity & Inclusion) oraz zainicjować działania mające na celu tworzenie bardziej otwartych, różnorodnych i równościowych miejsc pracy. 

 

Ekonomiczne i społeczne korzyści z różnorodności 

 

Liczne badania prowadzone przez renomowane instytucje, takie jak DeloitteMcKinsey, oraz Harvard Business Review, konsekwentnie wskazują na nierozerwalny związek między różnorodnością a wzrostem innowacyjności, produktywności oraz zaangażowania pracowników. Różnorodność może prowadzić do wyższej rentowności organizacji – raport McKinsey & Company „Diversity Wins” z 2020 roku stwierdza, że firmy z największą różnorodnością w swoich zarządach mają aż 36% większe prawdopodobieństwo uzyskania zwrotu z inwestycji niż wynosi średnia branżowa. Z kolei dane firmy Deloitte pokazują, że organizacje, które inwestują w promowanie inkluzji, mogą spodziewać się aż 2,3-krotnie większej wydajności pracy swoich pracowników.

Firmy, które skutecznie implementują strategie różnorodności i inkluzji, nie tylko odnotowują lepsze wyniki finansowe, ale również tworzą środowisko pracy, które ogranicza rotację w organizacjach, a nawet promuje firmę na zewnątrz, co wpływa pozytywnie na ciągłość i stabilność realizacji procesów.

Dodatkowo, liczne badania, m.in. te przeprowadzone przez firmę Gallup, dowodzą, że zróżnicowane zespoły są o 43% skuteczniejsze w rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji. Sprzyja to tworzeniu bardziej innowacyjnych rozwiązań, lepiej odpowiadających na zróżnicowane potrzeby klientów. Organizacje, które odzwierciedlają społeczną i kulturową różnorodność swoich klientów, są w lepszej pozycji do zrozumienia ich oczekiwań. To z kolei przekłada się na budowanie silniejszych relacji, wzrost satysfakcji i lojalności, a także otwiera nowe możliwości rozwoju na zróżnicowanych rynkach.

 

Działania na rzecz różnorodności 

 

Promowanie różnorodności, równości i inkluzji (DEI) w organizacji wymaga strategicznego podejścia i zaangażowania na wszystkich szczeblach. Integracja praktyk DEI w codzienną działalność firmy jest kluczowa dla budowania kultury organizacyjnej, która nie tylko akceptuje różnorodność, ale czerpie z niej siłę i stwarza sprzyjające warunki do rozwoju wszystkich pracowników.

Miesiąc Różnorodności jest dobrym momentem, aby przyjrzeć się polityce różnorodności w swojej organizacji i zainspirować nowe działania w tym obszarze. Dlatego Digital University przygotowała na maj specjalną ofertę na wystąpienia i warsztaty, które wesprą organizacje w promowaniu inkluzywnego i różnorodnego środowiska pracy. Ekspertki Digital University to doświadczone prelegentki, które w angażujący sposób opowiedzą m.in. o języku inkluzywnym, równości płci, różnicach pokoleniowych czy neuroróżnorodności.

 

Odpowiadając na potrzeby młodych pokoleń 

 

W obliczu dynamicznych zmian na rynku pracy, kluczowym czynnikiem przyciągającym młode pokolenia – Generację Z i Millennialsów – jest zaangażowanie firm w promowanie różnorodności, równości i inkluzji. Badania Deloitte dotyczące Generacji Z i Millenialsów, ujawniają, że te wartości są nie tylko preferencjami, ale wręcz wymogami dla młodych ludzi przy wyborze pracodawcy. Pracownicy z Pokolenia Z poszukują miejsc, gdzie mogą czuć, że ich praca ma realny wpływ i jest w zgodzie z ich wartościami. Pragną, by firmy aktywnie angażowały się w społeczne i środowiskowe inicjatywy, odzwierciedlając tym samym globalną świadomość i odpowiedzialność. Zmieniające się oczekiwania dotyczą nie tylko polityki zewnętrznej organizacji, ale także jej wewnętrznej kultury. Młode pokolenia cenią sobie środowisko pracy, które jest otwarte, szanuje różnorodność perspektyw i promuje kulturę wzajemnego szacunku i akceptacji. Uważają, że takie środowisko sprzyja nie tylko osobistemu rozwojowi, ale również kreatywności i innowacyjności. Dla pracodawców, którzy chcą przyciągnąć i zatrzymać talent młodego pokolenia, kluczowe staje się stworzenie i utrzymanie środowiska pracy, które żywo reaguje na te potrzeby.

Różnorodność i inkluzja przestają być dodatkowymi atutami – są one niezbędne dla przyszłego sukcesu organizacji. Przyjmując i wdrażając te wartości, firmy mogą zbudować zespoły gotowe na wyzwania przyszłości, jednocześnie tworząc miejsce pracy, gdzie każdy czuje się bezpiecznie, jest doceniany i szanowany.

Źródła:

https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/zarzadzania-procesami-i-strategiczne/articles/EconomicStatement/rowna-placa-kobiet-i-mezczyzn-oplaca-sie-gospodarce.html

https://www.mckinsey.com/capabilities/people-and-organizational-performance/our-insights/delivering-through-diversity

https://hbr.org/2024/03/what-demographics-forms-say-about-inclusivity-at-your-company

https://www.mckinsey.com/featured-insights/diversity-and-inclusion/diversity-wins-how-inclusion-matters

https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/Raport-Global-2023-Gen-Z-Millenial-Survey.html

Supreet Singh Manchanda

Dyrektor zarządzający Raiven Capital, globalnej firmy venture capital – hybrydowego funduszu z Kanady i Doliny Krzemowej. Mentor Global Impact Challenge na Singularity University oraz InCredibles w UE. Ekspert ds. transformacji cyfrowej.

Jędrzej Iwaszkiewicz

Współzałożyciel i Partner Zarządzający venture builder’a The Heart, odpowiedzialny za rozwój biznesu i partnerstwa strategiczne. Współpracuje z największymi międzynarodowymi firmami na różnych rynkach i w wielu branżach w regionie EMEA.

Piotr Kaniewski

Adwokat, ekspert w obszarze transakcji technologicznych,
doradca w zakresie budowania zwinnych modeli kontraktowych i zakupowych oraz implementowania w organizacjach rozwiązań IT opartych o chmurę obliczeniową.

Kamila Cichocka

Dyrektor działu marketingu w polskim oddziale firmy Microsoft. Od 15 lat pracuje w branży technologicznej w międzynarodowych organizacjach. Posiada szerokie doświadczenie w obszarze marketingu strategicznego oraz budowy nowych skutecznych modeli biznesowych.

Piotr Wojciechowski

Prezes i założyciel FUZERS, współzałożyciel polskiego oddziału Service Design Network, akredytowany trener Service Design.

Filip Werstler

Trener prezentacji i wystąpień biznesowych. Prelegent występujący na konferencjach spod znaku TEDx. Mówca nagradzany na wielu konferencjach marketingowych.

dr Macej Kawecki

Powołany przez Komisję Europejską na funkcję
Digital EU Ambassador. Prezes Instytutu Lema.
Prorektor ds. Innowacji Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie.

dr hab. Dominik Batorski

Współzałożyciel, członek zarządu oraz Chief Scientist firmy Sotrender, organizator meetupów Data Science Warsaw, kieruje Radą Programową konferencji Data Science Summit, wykładowca i naukowiec.

Kate Hobler

Mentorka, ekspertka transformacji zwinnej, akredytowana trenerka Scrum.org.

Dariusz Jemielniak

Ekspert w Zarządzaniu Projektami Otwartej Współpracy, Wykładowca na Akademii Leona Koźmińskiego i Harvard University. Jest także członkiem Fundacji Wikimedia oraz założycielem Insta.Ling.

Grażyna Rzehak

Ekspertka w obszarze Rozwoju Organizacji i Kultury Organizacyjnej, Doradczyni Strategiczna, CHRO/CPO, Liderka Biznesowa, Strateg HR.

Rafał Mrówka

Profesor SGH, ekspert w obszarze przywództwa w biznesie, kierownik programu MBA-SGH oraz Podyplomowych Studiów Public Relations i Strategicznego Komunikowania w Firmach w SGH.

Edward Stanoch

Ekspert w obszarze doradztwa strategicznego i HR, współzałożyciel nuChapter, certyfikowany konsultant Exponential Organizations i metody ExO Sprint.

Marek Mazierski

Prezes Zarządu PKP Energetyka Obsługa, menedżer o szerokim doświadczeniu w zarządzaniu operacyjnym w dużych spółkach infrastrukturalnych. Skuteczny lider zmian. W swojej pracy wdrażał projektyz zakresu digital transformation, change & people management, zmiany kultury organizacyjnej czy unifikacji i standaryzacji procesów.

Jowita Michalska

Założycielka i CEO Digital University, Ambasadorka
Singularity University Warsaw Chapter