Digital University

Stay updated​

Instrukcja obsługi Zetki– Pokolenie Z na rynku pracy

Pokolenie Z, czyli osoby urodzone w latach 1997-2012, dynamicznie wkracza na rynek pracy. Wychowani w dobie cyfryzacji, globalizacji i natychmiastowego dostępu do informacji, prezentują odmienne podejście do pracy i mają inne oczekiwania zawodowe niż ich poprzednicy. To stawia przed pracodawcami nowe wyzwania, ale otwiera też drzwi do świeżych perspektyw i innowacji.

 

Pokolenie sprzeczności. Pragmatyczni idealiści 

 

Pokolenie Z na rynku pracy jest często opisywane jako wysoce pragmatyczne w swoim podejściu do pracy i kariery, co oznacza, że ich decyzje zawodowe wynikają z ważenia opcji i możliwości. Nie są już pokoleniem trofeów, jak ich poprzednicy – millenialsi. Zamiast tego wykazują dużą niezależność, samodzielność oraz skłonność do zdroworozsądkowego rozwiązywania problemów. Nie trudno uznać te cechy za korzystne, jednak pokolenie Z na rynku pracy zmaga się także z poważnymi wyzwaniami, takimi jak wysoki poziom stresu i ryzyko wypalenia zawodowego, które dotyka aż 68% młodych pracowników i pracowniczek. Firmy, które chcą przyciągnąć i zatrzymać tę grupę na dłużej, muszą stworzyć środowisko pracy, które oferuje solidne wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego i promuje kulturę dbałości o dobrostan pracowników.

Przedstawiciele pokolenia Zet, jako cyfrowi tubylcy, wyróżniają się naturalną biegłością w korzystaniu z internetu i wielu nowych rozwiązań technologicznych. Ich umiejętności nie ograniczają się tylko do obsługi smartfonów czy mediów społecznościowych. Osoby te bardzo szybko opanowują wszelkie nowoczesne aplikacje i sprzęt. Ta cyfrowa zręczność czyni ich promotorami nowych rozwiązań technologicznych w miejscu pracy, pomagając pozostałym członkom zespołów opanować nowe rozwiązania.

 

Bezpośrednio, ale z szacunkiem. Wartości i komunikacja w miejscu pracy 

 

Dla pokolenia Z kluczowe jest, aby w miejscu pracy realizowały wartości różnorodności i inkluzywności, które są dla nich niezwykle ważne w każdej sferze życia. Firmy, które bez pinkwashingu wdrażają polityki DEI (Diversity, Equity, Inclusion), zdobywają ich szacunek i lojalność.

Zastanówmy się nad tym, jak nasza firma jest odbierana na zewnątrz. Poświęćmy na to czas a nawet środki. To będzie kolejny krok, aby przewartościować nasz model. Dajmy wykazać się pracownikom, nie ograniczajmy ich do określonych ról. To sprawi, że całej organizacji będzie się lepiej wiodło – mówi Maria Belka, doktorka nauk społecznych i ekspertka w Speakers Office Digital University w obszarze kompetencji przyszłości, work-life integration, kultury organizacyjnej, gender pay gap i różnic pokoleniowych.

Ciekawy jest ich preferowany sposób komunikacji, nie tylko dlatego, że używają wielu neologizmów i zapożyczeń z języka angielskiego. Pomimo swojego cyfrowego wychowania, członkowie pokolenia Z preferują bezpośrednią komunikację, najchętniej na żywo, co jest wyzwaniem w coraz bardziej cyfrowym świecie pracy. Firmy powinny więc inwestować w rozwój kultury organizacyjnej, która sprzyja regularnym spotkaniom zespołowym i tworzeniu przestrzeni do osobistych interakcji. To może znacząco poprawić jakość relacji interpersonalnych w miejscu pracy, nie tylko wśród najmłodszych pracowników.

 

Przyjazne (nie tylko dla Zetek) miejsce pracy 

 

Aby skutecznie współpracować z pokoleniem Z, liderzy muszą zrozumieć ich unikalne potrzeby i motywacje. Transparentność w kwestiach płac, jasno określone ścieżki kariery oraz elastyczność warunków pracy, takich jak możliwość pracy zdalnej, są szczególnie cenione przez młodych pracowników. Idea lepszego balansu między życiem zawodowym a prywatnym jest niezwykle ważna dla całego pokolenia. Firmy, które od samego początku jasno komunikują te aspekty, zyskują większe zaufanie i zadowolenie swoich młodszych pracowników, co przekłada się na ich dłuższe pozostanie w organizacji.

Pokolenie Z na rynku pracy wprowadza dynamiczne, ale też pozytywne zmiany. W miarę jak ich obecność w świecie zawodowym będzie rosła, firmy muszą być gotowe na ciągłe dostosowywanie swoich strategii zarządzania talentami i kierunkami rozwoju, aby sprostać ich oczekiwaniom i potrzebom. Skuteczne strategie adaptacyjne, które koncentrują się na zrozumieniu i spełnianiu oczekiwań pokolenia Z, uwzględniające aspekty takie jak:

  • wsparcie zdrowia psychicznego,
  • wdrażanie polityk różnorodności i inkluzji,
  • oferowanie elastycznych warunków pracy,
  • korzystanie z poprawiających efektywność narzędzi i aplikacji,
  • oraz tworzenie przestrzeni sprzyjających osobistym interakcjom,

mogą przynieść znaczące korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcom, wspierając budowę bardziej zintegrowanego i efektywnego środowiska pracy.

Źródła:

Gen Z In The Workplace: How Should Companies Adapt?” – Johns Hopkins University

On Point: Gen Z’s workplace must-haves” – McKinsey & Company

Hey bosses: Here’s what Gen Z actually wants at work” – Deloitte Digital 

Gen Z: Trends in consumer behavior and in the workplace” – McKinsey & Company

DIGITALKS 135. Instrukcja obsługi Zetki- pokolenie Z na rynku pracy