Digital University

Stay updated​

Financial wellness – nowy trend w benefitach

financial wellness

Zapewnienie równowagi finansowej pracownikom staje się dziś bardziej istotne niż kiedykolwiek wcześniej. Na świecie działania w tym kierunku są już standardem, w Polsce dopiero startują, ale już widzimy wzrost zainteresowania tą tematyką. Ponieważ rozwiązania z obszaru financial wellness są jednymi z najczęściej poszukiwanych przez pracowników, firmy coraz odważniej będą kierowały swoje działania właśnie w tę stronę. Dziś budzi to jeszcze pewne obawy. Część pracodawców nadal uważa, że o poczucie dobrostanu finansowego pracownicy powinni zadbać we własnym zakresie i firmie nic do tego. Jednak to podejście ulega zmianie.

 

Czym jest financial wellness?

 

Ten termin zyskuje ostatnio na popularności, jednak wiele osób ma problemy z jego dokładnym zdefiniowaniem. Financial wellness, czyli komfort finansowy – to najprościej mówiąc ogólna kondycja finansowa danej osoby, która obok kondycji fizycznej i psychicznej, jest trzecim najważniejszym elementem ogólnego dobrostanu każdego człowieka. Krótko mówiąc, financial wellness to dla większości z nas brak stresu związanego z pieniędzmi.

W obszarze zarządzania finansami osobistymi Polacy nabrali już dużego doświadczenia ale wciąż, nieufnie podchodzą do oferowanych na rynku rozwiązań, a co za tym idzie poszukują zaufanego partnera, który pomoże im w niespodziewanych wyzwaniach finansowych. Tym partnerem może się okazać pracodawca.

 

Jakich benefitów poszukują dziś pracownicy?

 

Z badania przeprowadzonego przez GFK na zlecenie portalu Cash (reprezentatywna grupa 800 respondentów zatrudnionych na umowę o pracę) wyłania się istotny wniosek: sytuacja finansowa – zachowanie równowagi między zarobkami a wydatkami – jest jednym z najsilniejszych źródeł stresu dla pracowników. Plasuje się w pierwszej trójce wyborów,  tuż po zdrowiu i szczęściu rodzinnym.

Pracodawcy powinni zdawać sobie sprawę z tego faktu i udostępniać pracownikom rozwiązania, które mogą pomóc niwelować ten stres. Jednak, jak pokazuje badanie, wsparcie w sferze komfortu finansowego jest dziś w firmach bardzo ograniczone, a co za tym idzie świadomość pracowników, że pracodawca mógłby w jakikolwiek sposób pośredniczyć w rozwiązywaniu tych problemów jest znikoma. Warto podkreślić, że rola benefitów w związku ze zmianami w środowisku pracy i trybu życia, także uległa transformacji. Pandemiczna rzeczywistość odebrała większości pracowników możliwość wykorzystania przysługujących im dotychczas benefitów  – firmowe stołówki i karnety do klubów fitness poszły w odstawkę. Badani wskazali też, że oferowane dziś przez działy personalne benefity rozmijają się z ich obecnymi potrzebami, a co piąty badany nie korzysta z żadnego z oferowanych. Benefit powinien odpowiadać na realne potrzeby pracownika i współgrać z otaczającą firmę rzeczywistością. Jeśli tak nie jest, staje się nieefektywnym narzędziem budowania zaangażowania pracowników.

Badani, w czołówce benefitów o najwyższej dla nich atrakcyjności, wskazali aż trzy typowo finansowe: bezzwrotna zapomoga finansowa, bony świąteczne/podarunkowe, niskooprocentowana pożyczka – ich zdaniem te benefity posiadają realny wpływ na podniesienie ich komfortu życiowego. Badanie pokazuje też, że w przypadku problemów finansowych pracownicy chętniej udaliby się po pożyczkę do pracodawcy niż do banku.  Pracodawca to dla nich partner godny zaufania, który nie wprowadzi pracownika w błąd i nie będzie mu oferował nieatrakcyjnych rozwiązań.

 

Gdzie znaleźć financial wellness?

 

W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych platformy financial wellness funkcjonują od lat. Z serwisów takich jak: salaryfinance.com czy neyber.co.uk korzysta wielu pracodawców. Jak dotąd rozwiązania te nie były dostępne w Polsce. Pracodawcy mogą oczywiście wybierać z propozycji portali benefitowych, jednak żaden z nich nie oferuje rozwiązań z obszaru financial wellness.  Pierwszym dostawcą tego typu rozwiązań w Polsce jest portalcash.pl zarządzany przez spółkę PZU Cash.

Wsparcie pracowników w nieprzewidzianych sytuacjach i wydatkach z pewnością może zwiększyć ich zaangażowanie i zaufanie do pracodawcy. Pracodawcy powinni uwzględniać konkretne potrzeby pracowników, a te w dużej mierze wiążą się z komfortem finansowym. Dlatego rodzący się dopiero trend na financial wellness, ma przed sobą przyszłość.