Digital University

#AI
#Human & Tech Trends

  • Język: PL, EN
  • Skąd podróżuje: Polska, Warszawa

Paweł
Pilarczyk

Dziennikarz komputerowy z 30-letnim doświadczeniem, przedsiębiorca, szkoleniowiec, konferansjer, twórca treści o tematyce nowych technologii i motoryzacji. Właściciel i redaktor naczelny portalu ITbiznes. 

Bio

Dziennikarz komputerowy z 30-letnim doświadczeniem zawodowym. Właściciel i redaktor naczelny portalu ITbiznes o nowych technologiach w biznesie; prowadzący magazyn o nazwie ITbiznes na antenie kanału telewizyjnego Biznes24; gospodarz programu poradnikowego „Cyfrowy Niezbędnik – nowe technologie po ludzku” nadawanego do niedawna na antenie kanału telewizyjnego Antena HD; prowadzący cztery podcasty: o samochodach elektrycznych “Elektrycznie Tematyczni”, o technologiach w biznesie “ITbiznes”, o sztucznej inteligencji – “Zrozumieć AI” oraz o transformacji cyfrowej przedsiębiorstw – „Cyfrowe Ewolucje z Orange dla Firm”. Twórca bloga o pasjach FabrykaPasji.pl. Autor kanałów ITbiznes i Fabryka Pasji na YouTube. Współautor cyklu wideo “Tech Familia” realizowanego na Onet.pl, w ramach którego wraz ze swoimi dziećmi testuje różne produkty technologiczne (a także samochody). Prowadzi trzy profile na TikToku – Paweł Pilarczyk (49 tys. obserwujących), Fabryka Pasji (21 tys. obserwujących) oraz ITbiznes (400 obserwujących). Prócz tego codziennie publikuje nowe wideo na kanałach Fabryka Pasji na Facebooku (17 tys. obserwujących), YouTube (10 tys. subskrybentów) i Instagramie (8 tys. obserwujących).  

Założyciel, redaktor naczelny i były właściciel portalu PCLab.pl, z którym związany był przez 17 lat (w latach 2002 do 2019). Twórca i były redaktor naczelny portali AGDLab.pl i Softonet.pl. 

Autor setek artykułów o technologiach. Uczestnik najważniejszych branżowych konferencji na świecie (m.in. CES w Las Vegas, Mobile World Congress w Barcelonie, IFA i Bosch ConnectedWorld w Berlinie, Computex w Tajpej, CeBIT i Hannover Messe w Hanowerze). 

Współorganizator pięciu edycji największego plebiscytu technologicznego w Polsce – Tech Awards. Konferansjer, host eventów i moderator paneli dyskusyjnych (m.in. w ramach wydarzeń Sektor 3.0, Inspiring Solutions, Digital Media Campus, Business Insider Trends Festival, Mercedes Me Convention, Masters & Robots, Warsaw Games Week, Onet Impact Day). 

Członek Digital University Speakers Office, w ramach którego prowadzi warsztaty i szkolenia z tematyki nowych technologii, w szczególności sztucznej inteligencji, VR/AR, IoT, 5G, automatyzacji, robotyki i cyberbezpieczeństwa.  

Pilarczyk regularnie występuje w roli eksperta w programach telewizyjnych (TVN, TVN24, TVN24 Biznes i Świat, TVP1, Biznes24, Antena HD), a także radiowych (TOK FM, Polskie Radio, Chilli Zet).  

Abstrakty

Gdy myślimy o wsparciu nauki przez nowe technologie, pierwsze, co przychodzi nam do głowy do wirtualna rzeczywistość. W hełmie VR możemy przenieść się do dowolnego miejsca i spotkać wirtualnego nauczyciela, którym nawet nie musi być człowiek. Taki wirtualny nauczyciel może nas uczyć nowych języków, a nawet wykonywania czynności, jak przeprowadzenie operacji na wirtualnym pacjencie czy naprawa wirtualnego samochodu. 

W nauce bardzo pomagają też inteligentni asystenci głosowi, tacy jak Amazon Alexa czy Asystent Google, którzy mogą nas odpytać z angielskich słówek czy stolic państw. Do nauki nie trzeba mieć nawet wyspecjalizowanego sprzętu – wystarczą odpowiednie aplikacje na komputer, a nawet smartfona, którego zawsze mamy w kieszeni – a to oznacza, że uczyć możemy się w dowolnej chwili, nawet podczas jazdy autobusem czy w oczekiwaniu pod gabinetem na wizytę u dentysty. 

W internecie publikować może każdy. Nieważne, czy jest naukowcem z tytułem profesora, czy pomocnikiem mechanika samochodowego. Na forach dyskusyjnych, w komentarzach pod artykułami, a już zwłaszcza w serwisach społecznościowych możemy natrafić na zupełnie nieprawdopodobne informacje, których autor zapewnia, że to fakt, bo powiedział mu o tym znajomy ciotki siostry jego kolegi. Czasem informacje są tylko głupimi żartami nudzących się internautów, ale czasami ich autorzy działają na zlecenie autorytarnych rządów lub organizacji mających na celu wywołanie paniki lub doprowadzenie do nienawiści wobec określonej grupy społecznej – mogą to być kobiety, osoby o odmiennej orientacji płciowej, obcokrajowcy, a nawet… lekarze i naukowcy. Jak rozpoznać takie wypowiedzi w internecie? Czy jesteśmy w stanie skutecznie walczyć z dezinformacją i fake newsami? 

  • Chatboty oparte o generatywną sztuczną inteligencję (np. ChatGPT) jako wsparcie klienta (automatyzacja biura obsługi klienta) 
  • Spersonalizowana komunikacja marketingowa do klientów (lojalizowanie klientów) – także z wykorzystaniem generatywnej AI 
  • Autonomiczne sklepy, w których nie ma żywych sprzedawców (Amazon Go, Żabka Nano) 
  • Autonomiczne kasy przyszłości (skanują produkty w 3D i rozpoznają je na podstawie wyglądu, a nie masy) 
  • Autonomiczny transport i spedycja (autonomiczne pojazdy transportowe, drony) 
  • Automatyczne sortownie 
  • Roboty w retailu – „pody” w magazynach Amazon, sprzątanie powierzchni magazynowych (autonomiczne szorowarki Karcher), analiza stanów magazynowych w sklepach Walmart 
  • Tracking produktów / przesyłek / palet / paczek (lokalizacja, temperatura, wstrząsy) dzięki beaconom i modułom RFID 
  • Internet rzeczy w retailu 
  • Fun fact: z AI wszyscy mamy do czynienia od kilkunastu lat, ale dotąd większość o tym nie widziała (wyszukiwarki, filtry antyspamowe, systemy rekomendacji) 

    Dziś: Generatywna AI, w przyszłości: AGI (Artificial General Intelligence) – czy kiedykolwiek powstanie i czy zagłada ludzkości realna? 

    • Jak dziś każdy z nas może wykorzystać AI: Tworzenie obrazów (do slajdów, prezentacji, na strony WWW, logotypy) 
    • Tworzenie streszczeń długich tekstów 
    • Tworzenie treści – na strony WWW, maile, wsady do prezentacji 
    • Tworzenie muzyki 
    • Dodawanie podpisów do filmów (w dowolnym języku) 
    • Dodawanie lektora (w dowolnym języku) 
    • Tworzenie wirtualnych prezenterów (fotorealistycznych) 

    Trendy technologiczne: 

    • AI wszędzie 
    • Robotyzacja i automatyzacja – czy stracimy pracę? Jakie będą zawody przyszłości? 
    • Blockchain do weryfikacji autentyczności (niepodrabialny) 
    • Przyszłość pieniądza cyfrowego (w tym kryptowaluty) 
    • Transport autonomiczny – wywrócenie transportu do góry nogami 
    • Ecommerce i dostawa tego samego dnia (z wykorzystaniem dronów i robotów) 
    • Ekonomia współdzielenia: wszystko na abonament (nie będziemy posiadaczami, będziemy wynajmować) 
    • Personalizacja w produkcji – m.in. druk 3D 
    • Internet rzeczy (każdy przedmiot wyposażony w komputer i łączność) 
    • Cyborgizacja (elektroniczne wszczepy w ciało, wspomagające jego funkcje) 
    • Wirtualna rzeczywistość i metawersum – internet przyszłości i potencjalni następcy smartfonów 
  • Autonomiczne sklepy (bez obsługi), np. Żabka Nano
  • Koniec z kodami kreskowymi – rozpoznawanie produktów przez AI na podstawie ich wyglądu
  • Autonomiczna dostawa pod drzwi (dostawy dronami, autonomicznymi pojazdami)
  • Same day delivery – kupujemy przez internet, a produkt mamy w domu po godzinie
  • Tracking przesyłek – każda paczka ma moduł z GPS/5G i jej pozycja może być śledzona in real time
  • Nawigacja indoor w sklepach wielkopowierzchniowych – beacony, ale także oświetlenie LED o różnych częstotliwościach, czego nasze oczy nie widzą, a nasz smartfon owszem
  • Zrobotyzowany doradca klienta – chat lub rozmowa głosowa z AI; taki robot będzie się porozumiewał z klientem w języku naturalnym i będzie znał odpowiedź na każde pytanie
  • Personalizowana produkcja – sami  projektujemy produkt, a ten zostanie dla nas wydrukowany
  • „Generatywne” projektowanie produktów przez AI wg podanego przez nas opisu, po chwili AI generuje nam taki produkt w 3D, a potem jest on dla nas produkowany (drukowany)
  • Zakupy w metaverse (VR/AR) – w wirtualnym sklepie rozmawiamy z doradcami sterowanymi przez AI, personalizujemy produkty, które są dostarczane pod drzwi przez drona/pojazd autonomiczny 
  • Przyszłość metaverse – możemy dotknąć produktu, poczuć jego fakturę i zapach

Zamów speakera/kę

    Wybierz Eksperta/kę, która Cię interesuje?

    Czy interesuje Cię konkretny obszar? ( max 3)

    [group group-3]
    Wybierz z listy

    [/group]

    Oświadczam, że zapoznałem się z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych przez DIGITAL UNIVERSITY sp. z o.o. w Warszawie i akceptuję jej treść. Dane podane za pośrednictwem formularza będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi, jeśli pytanie będzie odnosić się do naszych usług w odpowiedzi możemy przedstawić naszą ofertę. Podanie danych jest dobrowolne, jednak niezbędne do nawiązania kontaktu.