Jakie trendy technologiczne będą kształtować HR w 2022 roku? O tym, o przyszłości pracy i Metaverse rozmawiamy z Izabelą Bartnicką z Digital University.
„To nie jest tak, że to my używamy technologii, my żyjemy technologią” – powiedział amerykański reżyser Godfrey Reggio. Pandemia Covid 19 znacznie przyspieszyła tempo przyjmowania technologii w wielu dziedzinach, HR nie był wyjątkiem. Przyszłość pracy już nadeszła dla większości pracowników. Pracodawcy kontynuują procesy digitalizacji pracy, traktując priorytetowo takie technologie, jak cloud computing, Al i Big Data. Jak te trendy będą ewaluować w najbliższych miesiącach i latach? Razem z Izabelą Bartnicką, Head of Business Development w Digital University, przyglądamy się najważniejszym trendom HR Tech, które będą kształtować przyszłość pracy, czyli naszą przyszłość.
Zdalna i hybrydowa przyszłość pracy
W 2022 roku dalej będziemy przechodzić na pracę zdalną i to na jeszcze większą skalę, co z kolei spowoduje gwałtowny wzrost rozwiązań, typu „praca w domu” oraz powstanie nowego rynku pracy zdalnej. Ponad 80 proc. pracodawców podkreśla, że planuje przyspieszyć cyfryzację procesu pracy i zapewnić więcej możliwości pracy zdalnej.
– Przyszłość pracy nadeszła szybciej, niż ktokolwiek się spodziewał. Pandemia napędzała cyfrową transformację w wielu firmach, a dla niektórych oznaczała prawdziwą rewolucję. Pracodawcy stanęli przed wyzwaniem znalezienia sposobu na efektywną pracę zdalną. Szczególnie trudne było to w przypadku zadań i stanowisk, które uważane były za niemożliwe do wykonywania poza biurem – mówi Izabela Bartnicka.
Oczywiście nie każdy może pracować zdalnie, jak pracownicy dostawczy, służba zdrowia, producenci czy pracownicy sklepów spożywczych. Mimo tych ograniczeń, coraz więcej pracowników oczekuje tego jaki pewnego rodzaju standardu. Jest niemal pewne, że praca zdalna i hybrydowa będzie się rozprzestrzeniać na coraz większą skalę.
Cloud computing, automation, Al i inne technologie
Tempo wprowadzania technologii jest wysokie i takie pozostanie, ponieważ wielu liderów biznesu uważa to za priorytet. Niektóre z innowacji mogą wywołać dalsze zakłócenia, ponieważ nowe narzędzia, takie jak automatyzacja, wymagają od pracowników innych kompetencji i transformują miejsca pracy.
– Większość firm zmierza w kierunku dalszej cyfryzacji, która obejmuje cloud computing, automatyzację, analitykę big data, Al i cyberbezpieczeństwo. Największym wyzwaniem w tym zakresie jest przygotowanie i zaangażowanie ludzi w biznes, tak, aby łatwiej mogli dostosować się do zmian. Firmy musza zająć się nie tylko samą adopcją technologii, ale i mentalnością pracowników i ich strachem przed nowymi rzeczami. Kluczowe w tym obszarze jest przygotowanie ludzi do zmiany i wyposażenie ich w niezbędne narzędzia i umiejętności – mówi Izabela Bartnicka.
Nowe miejsca pracy umiejętności
Według raportu „The Future of Jobs Report”, do 2025 roku 85 milionów miejsc pracy może zniknąć z powodu przesunięcia pracy między ludźmi a maszynami. Jednocześnie może pojawić się 97 milionów nowych stanowisk. Oznacza to, że wielu z nas będzie musiało się w pewnym momencie przekwalifikować.
– Pojawienie się nowych miejsc pracy oznacza, że pracodawcy będą musieli przestać zajmować się bieżącymi potrzebami w zakresie uczenia się i rozwoju. Będą musieli patrzeć bardziej w przyszłość i uczyć nowych umiejętności. W tym obszarze elastyczność poznawcza będzie odgrywać kluczową rolę. Ci pracownicy, którzy są otwarci na zmiany, łatwiej dostosują się do nowej rzeczywistości i zrozumieją potrzebę stosowania innych niż dotychczas rozwiązań biznesowych – dodaje Izabela Bartnicka.
Planowanie pracy pracowników oparte na umiejętnościach
Ponieważ przekwalifikowanie się staje się kluczowym trendem w zatrudnieniu, 94 proc. liderów biznesowych twierdzi, że oczekuje od swoich pracowników uczenia się nowych umiejętności w miejscu pracy (to znaczny wzrost z 65 proc. w 2018 roku). Kompetencje, które zyskują na znaczeniu, obejmują krytyczne myślenie i analizę, aktywne uczenie się, rozwiązywanie problemów i zarządzanie sobą. Bardzo ważne jest tez po prostu rozumienie nowych technologii. Przyszłość pracy oznacza, że wielu pracodawców zacznie planować zatrudnianie w oparciu o konkretne „zestawy” umiejętności.
– Aby przewidzieć przyszłość pracy, warto czasem spojrzeć w przeszłość. Dziesięć lat temu specjalista ds. mediów społecznościowych był niszowym stanowiskiem, dziś jest to konieczność, a wiele firm posiada dedykowane zespoły ds. mediów społecznościowych. Rozwód technologii oraz mediów cyfrowych i społecznościowych doprowadził do pojawienia się nowych ról, a ludzie nauczyli się większości tego, co wiedzą w pracy. Podobnie może być w ciągu najbliższych kilku lat. Będziemy obserwować ewolucję nowych umiejętności i praktyk na żywo – komentuje Izabela Bartnicka.
Synergia
Synergia i konwergencja staną się ważnym trendem w przyszłości pracy. Granice między tradycyjnie odizolowanymi działami zaczną się zacierać. Zdaniem Izy Bartnickiej, niektóre z nich, takie jak np. sprzedaż i marketing, zaczęły się ze sobą przenikać już dawno temu. Teraz przyszedł czas na inne jednostki biznesowe: Marketing i Technologię, HR i Technologię, HR i Data Science czy HR i Marketing.
– Marketing i rekrutacja są ze sobą obecnie ściśle powiązane. W obu obszarach budujemy świadomość marki, docieramy do ludzi i zamieniamy ich w „klientów”. Również HR może się wiele nauczyć od marketingu w obszarze analityki danych – mówi Iza.
HR oparty na danych
Dane stają się kluczowym elementem dla niemal każdej branży – w tym HR. „Obecnie, każdy zespół HR powinien mieć na pokładzie analityka danych, ponieważ zdolność do zbierania, porządkowania i ich analizowania jest krytyczna dla sukcesu firmy” – komentuje Iza.
– Żyjemy w świecie danych – musimy wiedzieć, co mierzymy i jaka jest jakość danych, z których korzystamy. Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie ich opisowej i prognozowej analizy oraz ocena długoterminowych rezultatów. Dane to nowa waluta – HR musi zrozumieć, jak z niej korzystać. Kluczem jest budowanie naszej ekspertyzy na jakościowych, czystych danych i robienie czegoś więcej niż tylko raportowanie wyników. Zbieranie danych powinno prowadzić do dostarczania planów działania i prognozowania trendów na przyszłość – wszystko po to, aby osiągnąć cele biznesowe całej firmy.
Mierzenie efektywności szkoleń
– Śledzenie efektywności szkoleń i przewidywanie ROI (ang. Return On Investment – metryka używana do zrozumienia rentowności inwestycji) w tym obszarze jest zadaniem złożonym. Nie mniej jednak, pozwala to ustalić wymierne KPI (ang. Key Performance Indicators – kluczowe wskaźniki efektywności) i określić wyniki. Jest to szczególnie ważne, ponieważ zawsze brakuje nam czasu. Technologia sprawia, że robimy więcej rzeczy, wykonujemy więcej zadań, ale jednocześnie czyni nas szybszymi. Dlatego też musimy stale pracować nad poprawą efektywności i inwestować w szkolenia oraz rozwój naszych pracowników. To duże zadanie dla HRu, który w tym przypadku powinien być wzorem do naśladowania dla reszty firmy i jako jeden z pierwszych przyjmować nowe rozwiązania i uczyć się nowych umiejętności. Liderzy HR powinni sprawić, aby ludzie czuli się komfortowo ze zmianami – to oni powinni być gotowi przyjąć zmiany jako pierwsi.
Niewiedzy nie należy się wstydzić – lepiej jest przyznać się do pewnych braków, ponieważ wówczas można się więcej nauczyć i czerpać z tego korzyści.
Metawersum
Metawers jest ostatnio jednym z najgorętszych tematów, ale prawda jest taka, że ten technologiczny przełom był zapowiadany już od jakiegoś czasu. Aby wyjaśnić, czym jest metawers, należy pomyśleć o nim jako o połączeniu wciągającej wirtualnej rzeczywistości, gier online i sieci. Innymi słowy, jest to sieć zawsze włączonych środowisk wirtualnych, w których ludzie mogą wchodzić w interakcje ze sobą i z obiektami cyfrowymi, kontrolując wirtualne reprezentacje lub swoje własne awatary.
– Dzięki Facebook’owi, Metawers może być kolejnym wielkim osiągnięciem, ale w rzeczywistości spodziewamy się go od lat. Jest prawdopodobne, że w nie tak odległej przyszłości, będziemy przygotowywać kampanie marketingowe i rekrutacyjne w metawersum. Pandemia wymusiła zmianę w sposobie komunikacji. Jeszcze kilka lat temu praca zdalna czy wirtualny onboarding wydawały się niemożliwe, natomiast dzisiaj są normą. Tego samego możemy doświadczyć z Metawersem. Choć brzmi to trochę jak science-fiction, metawersum jest już rzeczywistością i wkrótce może stać się równie popularne jak media społecznościowe. – mówi Iza Bartnicka.
Budowanie społeczności
Choć nie jest to trend stricte technologiczny, budowanie społeczności jest napędzane przez rozwiązania technologiczne i wykorzystanie danych. Jak zauważa Iza Bartnicka, zbieranie danych przez HR powinno służyć nie tylko do tworzenia puli potencjalnych kandydatów, ale także do opracowania kompleksowej strategii employer-brandingowej.
– Taki sposób myślenia pomaga nam rozgrzać potencjalnych kandydatów, zaoferować im coś, zainteresować ich marką i zamienić w „klientów”. W tym kontekście zbieranie danych jest kluczowe. Musimy wiedzieć, z kim rozmawiamy, co do nich przemawia i co możemy zaoferować naszym przyszłym kandydatom. Jak już wspomniałam, dane to nasza nowa waluta – teraz musimy tylko mądrze z niej korzystać – podsumowuje Iza Bartnicka.
Joanna Kocik, Humanpanel.com