Digital University

Stay updated​

Lifelong Learning albo śmierć – kompetencja, która przetrwa wszystko

lifelong learning

Czy Twoja firma naprawdę jest gotowa na przyszłość? 

Sztuczna inteligencja pisze teksty, tworzy grafiki i wideo. Automaty prowadzą rozmowy z klientami. Nowe zawody powstają szybciej niż definicje w Wikipedii. Coraz częściej kluczową przewagą konkurencyjną nie jest już to, co ktoś umie – ale jak szybko potrafi się tego nauczyć. 

 

Czym naprawdę jest lifelong learning? 

 

Lifelong learning jako kompetencja to nie kurs na Udemy raz do roku. To postawa poznawcza i sposób myślenia, który opiera się na ciekawości, gotowości do wychodzenia ze strefy komfortu i akceptacji faktu, że nie istnieje już „etatowa wiedza na życie”. 

W nowoczesnych organizacjach nie chodzi o sam dostęp do wiedzy, ale o zdolność szybkiego przekładania jej na działanie – elastycznie, czasem eksperymentalnie, zawsze skutecznie. 

 

Lifelong learning obejmuje: 

  • uczenie się w działaniu (learning by doing), 
  • uczenie się od innych (feedback, mentoring, zespoły uczące się), 
  • samouczenie się (autonomia w zdobywaniu wiedzy), 
  • porzucanie przestarzałych modeli myślowych, 
  • uczenie się transformacyjne, zmieniające nie tylko to, co wiemy, ale i to, jak myślimy. 

 

Twarde czy miękkie? Ani jedno, ani drugie. Dziś liczą się kompetencje płynne 

 

Liquid skills to zestaw zdolności, które, jak woda, dopasowują się do każdego kontekstu. Wykorzystasz je zarówno w pracy z AI, jak i przy reorganizacji zespołu czy budowie nowej strategii. 

To właśnie one decydują dziś o wartości pracownika: nie tytuł na dyplomie, ale zdolność myślenia nieszablonowego i działania poza strefą komfortu. 

 

Czy liquid skills to przyszłość? 

 

Tak, bo technologie się zmieniają, a umiejętność uczenia się zostaje. Branże się miksują, przetrwają ci, którzy potrafią płynnie przechodzić między kontekstami. 

W erze AI, gdzie wiedza jest na wyciągnięcie ręki liczy się zdolność refleksji, interpretacji i kreacji. 

 

Świat przyspieszył. A z nim zmiany, które następują coraz szybciej i skokowo 

 

Prognozy dla rynku pracy mówią jasno: 

  • Przeciętny zestaw umiejętności technicznych traci połowę swojej wartości w 2,5 roku (WEF, 2023), 
  • Około 50% kompetencji pracowników zmieni się w ciągu najbliższych 2-3 lat, 
  • 85% zawodów, które będą istnieć w 2030 roku, jeszcze nie zostało wynalezionych (Institute for the Future, Silicon Valley). 

Insight z MIT Sloan (2024): 

W firmach inwestujących w rozwój poznawczy pracowników produktywność zespołów R&D wzrosła o 28% w ciągu roku bez zwiększania zatrudnienia. 

To nie jest trend. To przesunięcie paradygmatu. 

 

Lifelong learners = lepsze wyniki biznesowe 

 

Firmy promujące kulturę ciągłego uczenia się: 

  • osiągają lepsze wyniki finansowe, 
  • zatrzymują talenty, 
  • szybciej adaptują się do zmian. 

Mają 92% większe szanse na wdrażanie innowacji (LinkedIn Learning, 2023), o 56% wyższą retencję talentów, ponadto 3x lepiej adaptują się w kryzysie. 

Uczenie się to nie benefit dla pracowników, nazwałabym inwestycję w ten obszar systemem odpornościowym organizacji (#rezyliencja). 

 

Lifelong learning w praktyce 

 

Co robią liderzy? 

Najbardziej innowacyjne firmy nie czekają na przyszłość, tylko ją projektują. Budują elastyczne struktury uczenia się, dostosowane do zmiennych warunków. Wykorzystują: 

  • uczenie społecznościowe, 
  • certyfikaty umiejętności zamiast tytułów, 
  • mikro-naukę jako codzienną praktykę. 

Google, IBM, Amazon rozwijają tzw. learning agility , czyli zwinność poznawczą. Stawiają na: 

  • mikro-learning, 
  • otwarte biblioteki wiedzy, 
  • mentoring odwrócony (młodsi uczą starszych np. technologii). 

W Polsce? Jeden z banków wdrożył tzw. „szóstą godzinę” , czyli godzinę dziennie na eksplorację nowych umiejętności. Efekt? Większe zaangażowanie i realne oszczędności dzięki oddolnym optymalizacjom. 

 

Co może zrobić HR lub CEO? 

 

Rozwój kultury uczenia się zaczyna się od decyzji liderów. To nie jednorazowe szkolenie, ale długofalowy ekosystem. Oto kilka działań: 

  • Zamień szkolenie w środowisko uczenia się – nie chodzi o webinar, tylko o system, który ludzie wybierają z własnej woli. 
  • Doceniaj ciekawość, nie wiedzę – pytaj w rekrutacji: Czego ostatnio się nauczyłaś/nauczyłeś? 
  • Stwórz kulturę feedbacku – bo najcenniejsze lekcje dzieją się między ludźmi. 
  • Zaproś inspirujących ekspertów – np. w ramach programów Digital University, żeby rozpalić w liderach iskrę uczenia się. 

 

W świecie ciągłej zmiany uczenie się to nie atut, tylko fundament. 

Organizacje, które rozumieją, że „albo uczymy się całe życie, albo nie istniejemy w przyszłości”, będą tworzyć jutro. Nie pytaj: czy warto inwestować w rozwój pracowników? Zapytaj raczej: czy Twoja firma może sobie pozwolić, żeby tego nie robić? 

 Autorka: Ola Zelent | Digital University 

 

 Chcesz dowiedzieć się, jak zbudować organizację uczącą się?  

 Napisz do nas. Z przyjemnością przygotujemy dla Twojego zespołu program edukacyjny lub power speech, którego potrzebujesz.  

📩 kontakt@digitaluniversity.pl 

Let's complete your application: