
#AI
#Digital Transformation
#Future of Work
#Future Skills
#Longevity
#Future of Education
#Lifelong Learning
- Język: PL, EN
- Skąd podróżuje: Polska, Warszawa
Jowita
Michalska
Założycielka i CEO Digital University, Digital European Union Ambassador, Singularity Group Warsaw Chapter Ambassador
Bio
Misją życiową Jowity jest uzbrojenie Polaków w niezbędne kompetencje cyfrowe. Powołała do życia Digital University- organizację, która współpracując z czołowymi amerykańskimi uczelniami, takimi jak MIT, Harvard Business School czy Stanford, zajmuje się edukacją w obszarze nowych technologii. Digital University oferuje m.in. biuro speakerskie reprezentujące ponad 100 polskich i zagranicznych ekspertów, doradztwo oraz kompleksowe programy, szkolenia i warsztaty w obszarze transformacji cyfrowej i sztucznej inteligencji oraz organizuje coroczną konferencję Masters&Robots poświęconą transformacji cyfrowej i trendom związanym z nowymi technologiami, na którą przyjeżdżają do Polski najwybitniejsi światowi eksperci. Równolegle działa założona przez Jowitę Fundacja Digital University, której misją jest wyrównywanie szans i edukacja w zakresie nowych technologii i kompetencji przyszłości.
Jowita Michalska jest polską ambasadorką Singularity Group, innowacyjnej organizacji z Doliny Krzemowej. Ma ponad 20-letnie doświadczenie biznesowe, które zdobywała pracując na kluczowych stanowiskach m.in. w Polkomtelu, PGE czy Deloitte.
Otrzymała wiele prestiżowych nagród i odznaczeń m.in. Digital Shapers za znaczący wkład w rozwój gospodarki cyfrowej w Polsce i tytuł Bizneswoman Roku w kategorii Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu. W 2021 roku Jowita Michalska znalazła się na liście 100 najwybitniejszych kobiet w biznesie publikowanej przez Forbes Women Polska, a Komisja Europejska mianowała Ambasadorką Cyfrowej UE.
Jowita jest autorką podcastu “DigiTalks”, a w maju 2024 roku ukazała się jej pierwsza książka “Szkoła w czasach AI”.
Jowita Michalska - Abstrakty:
Czasy, w których wykształcenie zdobyte w trakcie kilkuletnich studiów wystarczało do wykonywania swojej pracy przez cały okres aktywności zawodowej, należą już do przeszłości. Tempo zmian, jakie zachodzą w otaczającym nas świecie wymusza, abyśmy ciągle oduczali się i uczyli na nowo, aktualizowali swoje kompetencje i poszerzali zakres naszej specjalizacji. Określenie „wieczny student” nie jest dłużej przytykiem. Ustawiczna nauka i dążenie do poszerzania swoich horyzontów to jedna z kompetencji przyszłości niezbędnych osobom, które cechuje ambicja i chęć rozwoju zawodowego oraz osobistego.
W trakcie tego wystąpienia dowiesz się m.in.: w jaki sposób uczyć się, aby zapewnić sobie wiedzę i umiejętności niezbędne na rynku pracy przyszłości, jakie strategie uczenia się pozwalają na skuteczne przyswajanie wiedzy i utrwalanie zdobytych informacji oraz jak technologia może wspomóc nas w znalezieniu czasu na naukę, kiedy jesteśmy bardzo zajęci i mamy mnóstwo innych obowiązków
Rozwój AI przyspieszył w ciągu ostatniego roku i zasadniczo wiemy już, że generatywna AI zmieni sposób naszej pracy i interakcji na poziomie tak dużym, jak wszystko co widzieliśmy za naszego życia. Sztuczna inteligencja to zbiór technologii, które pozwalają maszynom na naśladowanie ludzkiej inteligencji i samodzielne uczenie się. Obecnie modele AI potrafią już przetwarzać język naturalny, rozpoznawać i generować obrazy oraz podejmować decyzje. Jednak w wielu obszarach wciąż ustępują człowiekowi. Dynamiczny postęp w dziedzinie AI sprawi, że wiele zawodów zostanie zautomatyzowanych lub zmodyfikowanych. Jednocześnie powstaną nowe role związane z rozwojem i wdrażaniem technologii. Aby odnaleźć się w tych zmianach, musimy stale podnosić swoje kompetencje cyfrowe oraz rozwijać umiejętności kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów, które wciąż będą unikatowo ludzkie.
Czym jest sztuczna inteligencja? Jakie są jej aktualne możliwości i ograniczenia oraz jaki ma wpływ na zmiany na rynku pracy, w tym procesy automatyzacji? Jaki ma i będzie miała w najbliższych latach wpływ na naszą codzienność, na nasze wybory, nasze rodziny i dzieci. Jak odnaleźć się w tym gąszczu informacji i opinii i skorzystać jak najbardziej na tym wyścigu. W jaki sposób należy przygotować się na te przemiany jako pracownik i jako pracodawca. Jakie są najpopularniejsze narzędzia AI, które mogą nam usprawnić i skrócić czas pracy nawet o 40%.
Czasy, w których wykształcenie zdobyte w trakcie kilkuletnich studiów wystarczało do wykonywania swojej pracy przez cały okres aktywności zawodowej, należą już do przeszłości. Tempo zmian, jakie zachodzą w otaczającym nas świecie wymusza, abyśmy ciągle oduczali się i uczyli na nowo, aktualizowali swoje kompetencje i poszerzali zakres naszej specjalizacji. Określenie „wieczny student” nie jest dłużej przytykiem. Ustawiczna nauka i dążenie do poszerzania swoich horyzontów to jedna z kompetencji przyszłości niezbędnych osobom, które cechuje ambicja i chęć rozwoju zawodowego oraz osobistego.
W trakcie tego wystąpienia dowiesz się m.in.: w jaki sposób uczyć się, aby zapewnić sobie wiedzę i umiejętności niezbędne na rynku pracy przyszłości, jakie strategie uczenia się pozwalają na skuteczne przyswajanie wiedzy i utrwalanie zdobytych informacji oraz jak technologia może wspomóc nas w znalezieniu czasu na naukę, kiedy jesteśmy bardzo zajęci i mamy mnóstwo innych obowiązków.
W najbliższej dekadzie fale wykładniczo rozwijającej się technologii będą kreować zupełnie nową przyszłość. W Singularity University zdefiniowaliśmy tzw. Metatrendy, które będą zmieniały całe dziedziny gospodarki, redefiniowały biznesy stare i nowe i wywracały nasze życie do góry nogami. To oczywiste, że musimy patrzeć ponad nasz codzienny biznes i obserwować te Metatrendy żeby wyłapać szanse i możliwości dla swojego biznesu. Oto one:
- CRISPR i możliwość modyfikacji genów –dzięki technologii sekwencjonowania genów można dziś wyeliminować wiele chorób genetycznych, a medycyna może być znacznie bardziej prewencyjna.
- Zindywidualizowana produkcja 3D – produkcja na życzenie pozwoli na dostosowanie się do bardzo indywidualnych potrzeb i zmieni świat produkcji i magazynowania raz na zawsze,
- Wirtualny asystent 24h – zaufany doradca w postaci osobistej sztucznej inteligencji będzie podejmował za nas coraz więcej decyzji.
- 100 miliardów sensorów – Internet wszechrzeczy, połączonych ze sobą urządzeń to gospodarka, która w 2030 będzie warta globalnie 14 bilionów dolarów.
- Rozszerzona rzeczywistość i sieć 3D – ta kombinacja spowoduje „dyzrupcje” wielu dziedzin biznesu od handlu przez reklamę do edukacji i rozrywki.
- Destrukcja modelu świata reklamy – Kiedy sztuczna inteligencja będzie mogła podejmować w naszym imieniu większość podstawowych decyzji czy potrzebne będą wielomilionowe nakłady na reklamę?
- Wirtualna rzeczywistość – emitery zapachów, symulatory smaku, kombinezony i rękawiczki, dźwięk 360 i przede wszystkim realny obraz – VR pozwala nam digitalizować doświadczenia i teleportować zmysły do cyfrowego świata, w którym granice wyobraźni stają się jedynym stoperem.
- Zmiana modelu działania Branży ubezpieczeniowej – dzięki możliwościom predykcyjnym zamiast zajmować się skutkami będzie mogła znajdować przyczyny.
- Rolnictwo miejskie – z laboratorium przeniesie się do miast, gdzie będziemy produkować wysokiej jakości białko taniej i bez krzywdzenia zwierząt.
- Odnawialna energia – będzie tańsza niż kiedykolwiek i powszechnie dostępna, co zmieni układ sił na światowym rynku produkcji energii. .
Te i kilka innych grup trendów opartych o konwergencję nowych technologii spowoduje zburzenie lub przekształcenie większości biznesów które dziś znamy i to jeszcze w tej dekadzie!
Czy tego chcemy czy nie, żyjemy w świecie opartym o wiedzę
i ciągły rozwój i tylko rozwijając się i otwierając na zmiany możemy się w tym świecie odnaleźć i wygrać.
Mamy 2024 rok i wszyscy światowi eksperci od nowych technologii uważają, że świat zmieni się w ciągu najbliższej dekady bardziej niż zmienił się przez ostatnie 100 lat.
Sztuczna inteligencja, Biotechnologia, druk 3D, Wirtualna i Rozszerzona Rzeczywistość, sensory, drony, autonomiczne i elektryczne samochody, CRISPR, to wszystko spowoduje że sposób w jaki dziś żyjemy i pracujemy zmieni się diametralnie i to w tej dekadzie.
To oczywiste, że musimy patrzeć ponad nasz codzienny biznes i obserwować te technologie i wywodzące się z nich trendy żeby wyłapać szanse i możliwości dla swojego biznesu.
Jako ludzie mamy tendencję do niedoceniania wpływu nowych technologii na nasze życie i biznes, zwłaszcza w dłuższej perspektywie. Boimy się zmian, nie chcemy się do nich przekonać, a przecież transformacja cyfrowa w naszej firmie nie zadzieje się bez nas.
Jak i w którą stronę zmieni się świat i co warto wiedzieć:
- Rozwój big techów – największe firmy na świecie przełamują coraz to nowe obszary biznesu – rynek reklamy i handel przejęły już w całości, a dyzrupcja w edukacji, finansach, medycynie… czeka nas w najbliższych latach. Konkurować z nimi czy współpracować, to dziś najczęściej zadawane pytanie.
- Dematerializacja i konwergencja: szybsza i tańsza moc obliczeniowa powoduje ze wszystkie technologie też stają się szybsze, a ich połączenie powoduje powstawanie nowych modeli biznesowych i ekosystemów które wcześniej po prostu nie były możliwe.
- 5G i rozwój sieci: satelity, drony i balony umieszczone w przestrzeni spowodują, że na świecie pojawią się kolejne miliony ludzi z codziennym dostępem do intenetu.
- Sposób w jaki żyjemy i podróżujemy ulegnie całkowitej przemianie dzięki ekonomii współdzielenia, autonomicznym i elektrycznym samochodom
- Świat hybrydowy, który pojawi się w „nowej normalności” spowoduje, że już na zawsze inaczej będziemy kupować, pracować, uczyć się…
- Będziemy żyć dłużej i dłużej cieszyć się zdrowiem. Będziemy korzystać z kolektywnej inteligencji i rozszerzać możliwości swojego mózgu przez bezpośrednie podłączenie do sieci.
Jeśli świat tak szybko pędzi to co stanie się z ludźmi? Co z naszą praca i jak my możemy się przygotować do tego świata i tych zmian.
To od nas zależy czy nasze firmy będą mogły przejść przez proces transformacji cyfrowej „suchą nogą”, czy przetrwają na rynku.
Największym wyzwaniem dla wszystkich organizacji jest zmiana sposobu myślenia i zmiana kultury organizacji na taką, która jest otwarta na nowe i szybko się uczy, gdzie każdy czuje się odpowiedzialny za tę organizację. Bo zmiana technologiczna musi zacząć się w głowach ludzi, którzy mają ją przeprowadzić.