
#Organizational Culture
#DEI
#Wellbeing
- Język: PL, EN
- Skąd podróżuje: Polska, Warszawa
Aleksandra
Karasińska
Dziennikarka. Aktywistka. Dyrektorka Fundacji RASP Dziennikarka promująca wspieranie roli kobiet w społeczeństwie i gospodarce. Prowadzi podcast Forbes Women Polska. Wykłada na SWPS Digital Media Campus.
Bio
Dziennikarka z dwudziestoletnim stażem w polskich i międzynarodowych mediach. Pracowała dla takich marek jak: Newsweek, Forbes Women, TVN24, Polsat, TRK Ukraine, CNN and CNN Radio, Radio Wolna Europa. Aleksandra Karasińska była założycielką i redaktorką naczelną magazynu Forbes Women Polska, serwisów newsweek.pl i forbes.pl. Od założenia stacji TVN24 w 2001 roku przez trzy lata odpowiadała w niej za produkcje zagraniczne. Była także współtwórczynią działu informacji. Odpowiadała również za programu Wydarzenia w największej polskiej telewizji komercyjnej, w Polsacie.
Ekspertka Digital University. Fascynująco opowiada o równości i różnorodności z perspektywy ekonomii i korzyści, które za nimi idą. Autorka wielu wywiadów i artykułów zajmujących się tematyką DEI. Wykłada dziennikarstwo na Digital Media Campus SWPS.
Prowadzi podcast Forbes Women w którym pokazuje osiągnięcia polskich oraz zagranicznych ekspertek z różnych dziedzin. Śledzi światowe trendy w gospodarce, technologii i zarządzaniu. Obecnie pełni funkcję dyrektorki Fundacji Ringier Axel Springer Polska. Jest aktywistką, współtworząc akcje profrekwencyjne skierowane do Polek. Od lat wspiera wiele organizacji działających na rzecz równouprawnienia kobiet w Polsce.
Abstrakty
Diversity, Equity, Inclusion. Porozmawiajmy o tym, czym te zasady są w miejscu pracy i dlaczego różnorodność, równe traktowanie i włączanie są ważne dla firm i pracowników.
Aleksandra opowiada na przykładach z całego świata, o tym, dlaczego kultura DEI daje pracownikom poczucie przynależności do zespołu, społeczności, czy całej firmy. Prezentuje wyniki badań (Deloitte, McKinsey, Harvard Business Review) które pokazują, że różnorodne zespoły, które działają w nowoczesnej kulturze pracy osiągają lepsze wyniki w kluczowych obszarach jak innowacyjność, produktywność czy zaangażowanie.
Różnorodność to nie tylko kobiety na stanowiskach liderskich, ale też zróżnicowanie wiekowe: w Niemczech, we Francji, czy w Anglii nie ma problemu z zatrudnianiem osób 50+. W Polsce to jest wciąż wyzwanie, szczególnie w odniesieniu do kobiet.
Aleksandra opowiada także o swoim osobistym doświadczeniu i nauczkach z pracy nad okładką i wywiadem prezentującym liderki biznesu ze społeczności LGBT+ w Polsce.
Jako dziennikarka polskich i zagranicznych mediów Aleksandra wie, jak wielkie znaczenie ma język. Zastanówmy się, jak mówić, żeby nie wykluczać. Dlaczego ważny jest inkluzywny język i co to oznacza dla firm i pracowników.
W wystąpieniu ekspertka omawia blokery, a właściwie złe strategie, które stają na drodze rozwoju kobiet w pracy.
Zastanowimy się co jest nawiększymi blokerem w karierach kobiet? Co można zrobić aby łatwiej i szybciej osiągnąć sukces? Sally Helgessen „How Women Rise” jest jedną z najbardziej cenionych ekspertek od rozwoju zawodowego na świecie i mówiła mi o 11 głównych „zawalidrogach” jakie zaobserwowała w pracy z klientami.
11 nawyków, które przeszkadzają kobietom w osiąganiu celu:
- Niechęć do uznawania swoich osiągnięć + syndrom oszustki
- Oczekiwanie, że inni zauważą i nagrodzą twoją pracę
- Przecenianie kompetencji
- Budowanie relacji zamiast wykorzystywania relacji
- Nieumiejętność zjednywania sobie sojuszników
- Przedkładanie twojej pracy nad twoją karierę
- Zasadzka perfekcjonizmu
- Chorobliwa potrzeba bycia lubianą (disease to please)
- Umniejszanie siebie wobec innych
- Nadmierna samokontrola, tłamszenie swojej natury
- Przesadne rozpamiętywanie
Dlaczego porzebujemy role-models? „Nie możesz być tym, czego nie widzisz”. – Jakie są moje role-modes? Moja mama- naukowczyni, farmaceutka. Inne przykłady role –models. Bądźcie role-models dla innych! Potrzebujemy liderek, które wyznaczają nowe kierunki rozwoju, inspirują do sięgania po więcej i swoim przykładem udowadniają, że w kobietach leży wyjątkowa siła – zawodowa, rodzinna i siostrzeńska.
Aleksandra opowiada historię słynnego buntu kobiet z 1970 roku w relacji do swoich doświadczeń dziennikarki, aby pokazać, dlaczego tak ważna jest kobieca solidarność.
W latach 70tych Newsweek był jedną z najważniejszych redakcji na świecie. Kultura jaka w niej panowała była podobna do tej z serialu „Mad Man”. Takie zjawiska jak seksizm, dyskryminacja czy molestowanie były na porządku dziennym. Pracowały tam absolwentki z najlepszych amerykańskich uczelni, jednak szefowie mieli zasadę: „Kobiety nie piszą”. Mogły jedynie parzyć kawę, sortować listy do redakcji oraz robić research dla mężczyzn. Seksizm szerzył się do tego stopnia, że żeńska część redakcji pozwała firmę za dyskryminację płciową. To był pierwszy taki proces w USA. Kobiety z Newsweeka zmieniły seksistowską zasadę firmie, bo były razem. Skuteczność ich działań, zawdzięczały organizacji, solidarności, oparciu się o prawo oraz znalezieniu sojuszników. Zmieniły świat na lepszy, nie tylko dla siebie, ale dla wszystkich kobiet na świecie, także dla mnie- mówiła Aleksandra na TEDxAkademiaHighSchoolWomen
Media mają wielki wpływ na to jak ludzie postrzegają świat. Jednak jak wynika z badań, w mediach pojawia się znacznie mniej kobiet niż mężczyzn. Z czego to wynika? Dlaczego połowa społeczeństwa nie jest reprezentowana w debacie publicznej? Czy algorytmy mogą pogłębiać stereotypy? Jak naprawić sytuację, jakie są światowe przykłady dobrych praktyk? Jak samej stać się znaną ekspertką i zabierać głos na równych prawach? Aleksandra opowiada o tych tematach opierając się na światowych i polskich badaniach mediów, a także na swojej 20letniej praktyce dziennikarki i managerki w największych polskich mediach.
Jak platformy technologiczne zmieniły rynek medialny, demokrację i co z tym można zrobić. Powołując się na głos wybitnych kobiet i ekspertek (Carole Cadwalladr, Alexandria Ocassio-Cortes i Margerethe Vestager) prowadząca opowiada skąd wziął się kryzys mediów, spadek zaufania społecznego do dziennikarzy i jaki to ma wpływ na wybory i władzę. Dlaczego tak często zacierają się dziś granice między informacją, fikcją, rozrywką i reklamą. Co musimy zrobić, aby w cyfrowym świecie obywatele mieli dostęp do rzetelnej informacji?
Co to jest work-life balance i skąd się bierze konflikt między pracą a życiem prywatnym.
Jakie priorytety i wartości wpaja nam kultura, skoro 65 % Polaków pracuje w weekendy i święta a 55% deklaruje, że pracuje w czasie choroby. Jakie są konsekwencje zachwiania równowagi? Czym jest wypalenie zawodowe i jakie są metody radzenia sobie z tym problemem. W czasie wystąpienia Aleksandra powołuje się na badania i książki Brene Brown, Simona Sinka, Nigela Mrsha i Jake’a Knappa i Johna Zeratskyego.
Język jakim się posługujemy to narzędzie, które kształtuje społeczne normy. Dlaczego młode pokolenie domaga się neutralnych genderowo końcówek? Jak możemy wpierać równość używając feminatywów? Jak mówić i działać, aby stosować się do zasad różnorodności i inkluzywności. Jak możemy uniknąć uprzedzeń?
Cytując słowa polskiej noblistki, Wisławy Szymborskiej Aleksandra pokazuje w czterech krokach uprzedzenia i podwójne standardy zakorzenione w języku. Czy media równo traktują kobiety i mężczyzn? W swoim wystąpieniu Aleksandra powołuje się też na słowa Marian Wright Edelman “You can’t be what you can’t see.” Na przykładzie badań wyjaśnia, dlaczego bez role-models trudno młodym kobietom aspirować do karier w STEM, w nauce i nowych technologiach.
W kolejnej części wystąpienia ekspertka skupia się na podwójnych standardach utrwalanych w języku. Jak działają na przykład w stosunku do kobiet sukcesu, które często są określane jako „zimne”, „hałaśliwe”, „agresywne” „aroganckie” albo „drażliwe o histeryczne”. Pokazuje również przykłady dotyczących liderek takich jak niemiecka kanclerz Angela Merkel, czy brytyjska pionierka branży IT, biznesmenka i miliarderka Stephanie Shirley, które w swojej karierze musiały zmierzyć się z dyskryminacją i lekceważeniem.
Ekspertka omówi przeszkody, a dokładniej nieskuteczne strategie, które często utrudniają kobietom rozwój zawodowy. W swoim wystąpieniu poruszy następujące wątki: co najbardziej blokuje kariery kobiet? Jakie działania mogą pomóc w szybszym i skuteczniejszym osiągnięciu sukcesu? Odwoła się do spostrzeżeń Sally Helgesen, autorki książki How Women Rise i uznanej ekspertki w dziedzinie rozwoju zawodowego, która zidentyfikowała 12 kluczowych „zawalidróg” w karierach kobiet na podstawie swoich doświadczeń z klientkami na całym świecie.