Re_shape the future – The way forward

Człowiek w czasie (chaosie?) cyfrowej rewolucji

Pandemia 2020 roku pokazała, że w kryzysie szansę na przetrwanie mają te organizacje, które myślą i działają w sposób innowacyjny. Zamiast wstrzymywać oddech przeskakują kolejne etapy i odważnie stawiają na technologie. Jednak wprowadzanie nowych rozwiązań wymaga skrupulatnego przygotowania, w tym myślenia wieloaspektowego, antycypacyjnego oraz wysoce humanistycznego. Wymaga również opracowania odpowiedniej strategii, zaangażowania ludzi i odpowiedniego wykorzystania danych.

 

Zapraszamy do lektury podsumowania dyskusji z cyklu ReShape the Future pt. „The Way Forward” z udziałem Jowity Michalskiej z Digital University, Pawła Jakubika z Microsoft, Wojciecha Górniaka z Grupy Kapitałowej CCC oraz Konrada Maja z Uniwersytetu SWPS.

 

Dane paliwem przyszłości

Branża detaliczna (retail) boleśnie odczuła lockdown i spadek popytu w tradycyjnych, czyli stacjonarnych kanałach sprzedaży. Skorzystał e-commerce i firmy, które w nowatorski sposób podeszły do zastosowania analizy danych konsumenckich i stworzenia spójnego środowiska CRM. Grupa Kapitałowa CCC to przykład organizacji, która od kilku lat konsekwentnie buduje biznes „napędzany danymi”.

Jak podkreśla Wojciech Górniak, Group Head of CRM w Grupie Kapitałowej CCC – Naszym głównym założeniem była teza, że „data is the new fuel” a szanse na sukces mają te organizacje, które dobrze zarządzają i wykorzystują zbierane dane do budowy systemu CRM. W naszym przypadku mówimy zresztą o ekosystemie, a nie systemie. Dlaczego? Ponieważ jako Grupa działamy na 29 rynkach, mamy kilka marek, kilkadziesiąt kanałów i ponad 60 platform cyfrowych. Takiego przedsięwzięcia nie możemy określić jedynie jako platformę czy system. To bardzo złożone i kompleksowe środowisko, które stale się rozwija i rozrasta. Projektując długofalową strategię rozwoju Grupy postawiliśmy na kilka kluczowych filarów. Przede wszystkim myślimy właśnie „ekosystemowo” oraz stawiamy na skalowalność, które w dłuższej perspektywie dają nam też większą elastyczność i możliwość szybkiego reagowania na zmiany, jakie przynosi np. nowa pandemiczna rzeczywistość.

Budowana strategia firmy musi więc opierać się o pogłębioną analizę i wykorzystanie danych do skrócenia najistotniejszych procesów, i co z tym związane – większej koncentracji na działaniach biznesowych. Analiza danych pozwala organizacjom na lepsze poznanie błyskawicznie zmieniających się potrzeb i preferencji klientów, a także podejmowanie bardziej zrównoważonych działań.

 

Wykorzystać niewykorzystane

Rewolucja cyfrowa wiąże się ze zwiększeniem precyzji działania, także w obszarze wykorzystania dotychczasowych kompetencji w organizacji. To także wykorzystanie kapitału ludzkiego do urzeczywistniania postawionych celów. Dlatego istotny w tym przypadku czynnik skrupulatnego dobierania kompetencji ludzkich i budowania zespołu w oparciu o umiejętności, które usprawnią wprowadzenie innowacji do firmy.

– Beneficjentami zmian wprowadzanych w firmie zawsze jest dana organizacja, jednak budowanie zespołu w oparciu o wiedzę i doświadczenie partnerów pozwala na wykorzystanie potrzebnych kompetencji i przełożenie ich na konkretne działania. Ważna jest odpowiednia współpraca, wzajemne zrozumienie i cierpliwość – dodaje Wojciech Górniak z GK CCC.

Obecnie technologia oferuje bardzo wiele nowoczesnych narzędzi. Dlatego podczas digitalizacji bardzo ważne jest określenie dwóch aspektów tzw. Digital Outsider i Digital Insider, czyli w jaki sposób wykorzystać dostępne narzędzia technologiczne, by osiągnąć postawione cele. Istotne staje się w tym znaczeniu również unowocześnienie procesów analogowych. Oznacza to, że warto wykorzystać umiejętności i doświadczenia człowieka i nauczyć go cyfrowego wykonywania jego obowiązków. To ważny krok w nowatorskim podejściu do kultury organizacji, który pozwoli nie tylko unowocześnić działanie firmy czy wyjaśnić pracownikom znaczenie podejmowanych kroków, ale także budowanie zintegrowanego zespołu.

Transparentność działań, pogłębiona analiza danych i jasno postawione cele powinny iść w parze z wyborem odpowiedniej technologii. Integracja wszystkich tych czynników w oparciu o etapowość procesów, to podstawa cyfrowej rewolucji.

 

Ludzka twarz cyfryzacji

W cyfrowej rewolucji musi również znaleźć się miejsce dla człowieka, bo choć pozornie całokształt działań skupia się wokół technologii, to właśnie kapitał ludzki stanowi element przewagi i czynnik warunkujący sukces. Wprowadzenie innowacji powinno być poprzedzone odpowiednim przygotowaniem merytorycznym na poziomie organizacji. Oznacza to, że podjęte kroki powinny uwzględniać w planach właściwe przygotowanie czy „zbriefowanie” pracowników, uświadomienie im jakie plany działania ma firma, co się zmieni i jak będą wyglądały poszczególne etapy wdrażania zmian.

Otwarta i precyzyjna komunikacji pozwala oswoić i przygotować pracowników na zmiany oraz innowacje, a w szerszym spojrzeniu – przygotowanie ich na bezpieczne przejście przez proces transformacji cyfrowej.

Jak podkreśla Konrad Maj, szef Centrum Innowacji na Uniwersytecie SWPS – Drobne kroki, wprowadzane do firmy stopniowo – takie jak rozmowa z pracownikami czy zmodyfikowanie dotychczasowych, tradycyjnych już działań jak np. spotkanie integracyjne czy świąteczne z pracownikami pozwalają przygotowanie gruntu do dalszych działań. Podobnie wygląda sytuacja z perspektywy wprowadzenia innowacji. Wymuszone i nagłe zmiany, niepoparte wdrożeniem na poziomie mentalnym mogą prowadzić do negowania podjętych przez firmę działań, a co za tym idzie skutecznego hamowania rozwoju.

 

Kultura cyfrowa i zaufanie a innowacyjność

Cyfrowa transformacja nie może obyć się bez zmiany kulturowej. Sama technologia nie będzie nigdy czynnikiem samoistnym, musi iść w parze z czynnikiem społecznym. To również kwestia zaufania, bo jak pokazują badania stres niekorzystnie wpływa na realizację projektów. Czynniki stresogenne, takie jak niepewność czy niewiedza można wyeliminować poprzez zbudowanie właściwej kultury organizacyjnej opartej na jasnej komunikacji i dobrze zdefiniowanych celach. Skuteczne wprowadzenie zmian jest w dużej mierze zależne od właściwej stymulacji wartości charakteryzujących firmę. Te z kolei muszą być poddawane procesowi aktualizacji w chwili zmiany profilu działania lub rozszerzania go o innowacyjne rozwiązania.

Mówiąc o wprowadzaniu innowacji i cyfrowej transformacji nie sposób ominąć tak ważnego czynnika, jak zaufanie. Przeprowadzone w 2015 roku przez Krajowy Rejestr Długów badanie pokazało, że blisko połowa transakcji nie dochodzi do skutku z powodu braku zaufania do kontrahentów. Z danych KRD wynika, że nieufność generuje rocznie około 600 mld strat. Jak się to przekłada na innowacyjność? Wiele kreatywnych osób, które mają trafione i ciekawe pomysły, nie dzielą się nimi ze współpracownikami ponieważ im nie ufają. Jest to równoznaczne z zahamowaniem rozwoju.

Jak zauważa Konrad Maj z Uniwersytetu SWPS –Kraje o najwyższym poziomie zaufania takie jak Skandynawia, Szwajcaria czy Nowa Zelandia, mają też najwyższy wskaźnik innowacyjności. Oznacza to, że budowanie więzi międzyludzkich jest kluczowym czynnikiem w przygotowaniu podglebia do dalszych procesów zmian, także na poziomie organizacji”.

Jedną z podstawowych zasad budowania relacji opartych na zaufaniu, jest właściwie prowadzona komunikacja, która pozwala na wymianę doświadczeń, a co za tym idzie – eliminacji lęku. Złamanie barier umożliwia wspólną pracę na rzecz obranego celu, w tym również możliwość przeprowadzenia cyfrowej rewolucji w firmie.

 

Niepewność przyszłości

Szybkość zmian, jak również nowa sytuacja epidemiczna sprawiły, że coraz częściej pojawiają się pytania o kierunek, w którym zmierzają organizacje. Konieczność cyfryzacji i przeniesienie wielu aspektów życia do świata online stały się powodem społecznego niepokoju o tradycyjne kontakty międzyludzkie.

Wprowadzone ograniczenia i zwiększenie dystansu społecznego, boleśnie ograniczyły możliwość podtrzymywania więzi i relacji społecznych. Z biznesowego punktu widzenia wydawać by się mogło, że firmy coraz swobodniej wykorzystują narzędzia cyfrowe do realizacji zamierzonych celów, a nowy model zarządzania generuje mniejsze koszty, przez co jest bardziej dochodowy. Zapytany o przyszłość biznesową innowacyjnych firm Wojciech Górniak – Group Head of CRM w Grupie Kapitałowej CCC odpowiedział stanowczo, że całkowite odejście od tradycyjnego biznesu nie jest możliwe. Choć firmy nauczyły się już zarabiać na nowym, cyfrowym modelu zarządzania, nie widzę możliwości całkowitego odcięcia działalności stacjonarnej. Wielowymiarowość działań jest także wpisana w strategię naszej firmy.

Z perspektywy psychologicznej – choć mogłoby się wydawać, że wygląda to podobnie – jednak konsekwencje Covid-19 mogą odcisnąć długofalowe piętno także na relacjach i sposobie utrzymywania kontaktów międzyludzkich. Konrad Maj – szef Centrum Innowacji SWPS podkreśla, że ludzie jako istoty społeczne potrzebują tradycyjnych, bezpośrednich kontaktów i relacji. – W dobie pandemii pojawia się wiele negatywnych następstw izolacji chociażby w przybierającej na sile fali depresji czy poczucia osamotnienia. Jednak strach, który towarzyszy nam obecnie może przełożyć się także na nasze życie po pandemii. Konieczność utrzymania dystansu być może pozostanie z nami – a na pewno z częścią społeczeństwa – na dłużej. Myślę, że człowiek bardziej zachowawczo będzie podchodził do wielu spraw w tym także do zmiany naszego przyzwyczajenia dot. sposobu pracy, robienia zakupów czy kontaktów z innymi. Lęk może też przełożyć się na zmniejszenie efektywności w pracy, dlatego bardzo ważne jest by zapewnić pracownikom właściwą opiekę i zrozumienie.

 

Zdaniem ekspertów biorących udział w dyskusji „ReShape The Future” przyszłość będzie kształtowana przez tęsknotę za powrotem do znanej nam wcześniej normalności, ale również będzie nieco wypaczona strachem i lękiem oraz nabytym brakiem zaufania społecznego. Dlatego organizacje chcąc utrzymać wysoką efektywność powinny postawić na model hybrydowy, który pozwoli na bezpieczny powrót do codzienności biorąc pod uwagę potrzeby i oczekiwania pracowników, którym łatwiej będzie sprostać dzięki nowym technologiom i cyfryzacji.

Zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu Re_shape the future: Strategic Focus 2021.

W trakcie otwierającego nowy rok spotkania, które odbędzie się 14 stycznia, Jowita Michalska, CEO of Digital University i Paweł Jakubik, Dyrektor ds. Transformacji Cyfrowej w Chmurze oraz członek polskiego oddziału Microsoft, będą podsumowywać miniony rok oraz dyskutować o predykcjach technologicznych na ten nadchodzący.

Wypełnij formularz, aby zarejestrować się na wydarzenia cyfrowe

AboutKarolina Halik
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial