Simply enter your keyword and we will help you find what you need.

What are you looking for?

Grupa PZU wdraża innowacyjne rozwiązania i zaprasza do współpracy startupy

W ramach programu Ready for Startups Grupa PZU zaprasza do współpracy innowacyjne przedsiębiorstwa działające w trzech obszarach: wykorzystania dużych zbiorów danych, cyfryzacji procesów oraz nowych interakcji z klientami. Korzyści dla startupów wydają się oczywiste: szansa na pilotażowe wdrożenie swojego rozwiązania w PZU, mentoring i warsztaty realizowane w ramach partnerskich akceleratorów startupów.

O możliwościach współpracy z Grupą PZU oraz o technologiach takich jak AI mówi Szymon Mitoraj z PZU.

 

Czy sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje branżę ubezpieczeniowo-finansową?

SzM: Jeszcze do niedawna w branży panowało błędne przekonanie, że AI jest lekarstwem na wszystkie problemy biznesowe. Mam wrażenie, że teraz zarówno teoretycy, jak i praktycy poszli o krok dalej i znacznie lepiej rozumieją, czym jest ta technologia. Obecnie firmy koncentrują się na konkretnych przypadkach wykorzystania sztucznej inteligencji i zdają sobie sprawę z tego, że ma ona swoje silne i słabe strony. W mojej ocenie trzeba być bardzo selektywnym w jej wykorzystaniu, ponieważ nie zawsze jest gwarancja, że się sprawdzi. W PZU wierzymy, że sztuczna inteligencja na obecnym etapie może przynieść wymierne korzyści biznesowe przede wszystkim w kontekście optymalizacji wewnętrznych procesów.

 

 

Gdzie w takim razie można spotkać sztuczną inteligencję w PZU?

SzM: Obecnie w PZU wykorzystujemy przede wszystkim technologię image recognition. PZU jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce wykorzystał AI do usprawnienia obsługi zgłoszeń komunikacyjnych. Sztuczna inteligencja pomaga pracownikom PZU w analizie kosztorysów i dokumentacji fotograficznej, co znacznie przyśpieszyło cały proces. Sztuczna inteligencja pomaga nam także w procesie weryfikacji poprawności zdjęć samochodów, dla których kupowane jest ubezpieczenie AC – wdrożyliśmy tutaj niedawno nasze autorskie rozwiązanie. Poza wymienionymi obszarami technologię sztucznej inteligencji można także wykorzystywać m.in. w underwritingu, detekcji nadużyć czy też modelowaniu predykcyjnym w obszarze CRM.

Jakie innowacje oprócz sztucznej inteligencji wprowadza PZU oraz branża ubezpieczeniowa?

SzM: W PZU wyznaczyliśmy sobie trzy główne obszary innowacji. Są to zaawansowana analityka danych, cyfryzacja oraz nowe interakcje z klientami. Rocznie w ramach samego tylko Laboratorium Innowacji prowadzimy 12-15 projektów pilotażowych. Jesteśmy też w trakcie testowania kilku nowych rozwiązań, przykładowo niedawno uruchomiliśmy pilotaż Opaski Życia – urządzenia telemedycznego monitorującego podstawowe funkcje życiowe. Obecnie testujemy to rozwiązanie wspólnie z personelem Mazowieckiego Szpitala Wojewódzkiego w Siedlcach.

 

 

Polskie startupy nawiązują do tych światowych pod kątem oferowanych rozwiązań?

Na polskim rynku pojawia się coraz więcej interesujących startupów. Na bieżąco śledzimy oferowane przez nie rozwiązania. Jest coraz lepiej natomiast na ten moment wydaje się, że zagraniczne startupy są bardziej rozwinięte w zakresie rozwiązań insurtech. PZU współpracuje z dwoma akceleratorami dla startupów z Polski i zagranicy. Każda kolejna edycja akceleratorów przynosi wiele ciekawych pomysłów na współpracę.

Jak PZU wdraża innowacje?

SzM: Działamy wykorzystując pięciostopniowy proces. Pierwszym etapem jest zbieranie informacji o potrzebach, pomysłów i współpraca z akceleratorami. W kolejnym kroku analizujemy to, co udało nam się zebrać pod kątem możliwości potencjalnego wykorzystania w PZU. Następnie przymierzając się do pilotażu, ustalamy cele oraz mierniki, a także sposób realizacji i kwestie organizacyjne. Po zakończeniu tego etapu rozpoczyna się pilotaż. Jeżeli jego wynik będzie pomyślny, to ostatnim krokiem jest wdrożenie rozwiązania. W ramach naszego programu PZU Ready for Startups dajemy szansę na pilotażowe wdrożenie w największej instytucji finansowej w Europie Środkowo-Wschodniej, a także wsparcie w formie mentoringu kadry zarządzającej PZU oraz warsztatów realizowanych w ramach partnerskich akceleratorów – MIT Enterprise Forum CEE oraz RBL_Start. Więcej o naszej współpracy ze startupami można przeczytać na naszej stronie internetowej poświęconej programowi.

 

 

Poproszę o przykłady najciekawszych wdrożeń w PZU.

SzM: Nie tak dawno wraz z Alior Bankiem uruchomiliśmy innowacyjną platformę internetową CASH, za pośrednictwem której pracownicy będą mieli szybki dostęp do tanich i bezpiecznych pożyczek. To absolutna nowość na rynku. Dzięki niej pracodawcy, którzy zdecydują się z nami na współpracę, mogą oferować dodatkowe korzyści swoim pracownikom. Platforma CASH jest oparta na technologii wykorzystywanej przez należące do Alior Banku Bancovo, eksperta w nowoczesnych, internetowych rozwiązaniach w zakresie pożyczania pieniędzy. W ramach pilotażu z pożyczek może już korzystać ponad 10 tysięcy pracowników Grupy PZU. Nie mniej ważne dla mnie są wdrożenia, których na pierwszy rzut oka nie widać poza organizacją. Tylko w zeszłym roku, obsłużyliśmy w PZU Życie blisko 2,2 miliona spraw z tytułu leczenia szpitalnego, operacji, narodzin i zgonów oraz wypłaciliśmy za nie 2,4 mld zł świadczeń. Te dwie liczby dobitnie pokazują, jak wiele spraw i dokumentów pracownicy PZU na co dzień muszą obsłużyć. Dlatego zdecydowaliśmy się na pilotaż narzędzi do automatycznej semantycznej interpretacji treści dokumentów i pobierania z nich właściwych danych. Faza testów zakończyła się sukcesem i obecnie wdrażamy je w obszarze ubezpieczeń na życie.

To w takim razie co nas czeka w perspektywie 5 najbliższych lat?

SzM: Jestem sobie w stanie wyobrazić… automatyczną wypłatę odszkodowania w ciągu 60 sekund od zgłoszenia szkody. Obecnie widoczny jest trend coraz powszechniejszego wykorzystania automatyzacji procesów. W połączeniu z szerokim zastosowaniem sztucznej inteligencji pracownicy będą mogli skupić się na zadaniach, w których generują największą wartość. Według badań Everest Group aż 58 proc. ubezpieczycieli chce skupić się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji w obszarze customer experience, a 43 proc. w optymalizacji procesów. Większość ekspertów zgodnie przyznaje, że wykorzystanie AI w perspektywie kilku najbliższych lat przyniesie całej branży wielomiliardowe oszczędności.

 

Inline
Inline