Aleksandra Karasińska

Aleksandra Karasińska  

Redaktorka naczelna Forbes Women Polska. Dziennikarka promująca wspieranie roli kobiet w społeczeństwie i gospodarce. Adwokatka womenomics, czyli ekonomii z perspektywy kobiecej. Wykłada na Digital Media Campus SWPS. Prowadzi podcast Forbes Women. 

 

Kopia Bez tytułu (24)
Tematy wykładów
  • Solidarność Kobiet- historia buntu kobiet w Newsweeku 

Aleksandra opowiada historię słynnego buntu kobiet w 1970 roku w relacji do swoich doświadczeń dziennikarki, tłumacząc dlaczego tak ważna jest kobieca solidarność. 

  • Equal Voice – Głos kobiet 

W debacie publicznej pojawia się znacznie mniej kobiet niż mężczyzn. Jak naprawić sytuację, jakie są światowe przykłady dobrych praktyk? Jak samej stać się znaną ekspertką i zabierać głos na równych prawach 

  • Drzewo Zrozumienia- Media: język i uprzedzenia 

Język to narzędzie, które kształtuje społeczne normy. Czy feminatywy wspierają równość? Dlaczego młode pokolenie domaga się neutralnych genderowo końcówek i neutralnego języka?  

 

  • Platformy, media, demokracja. 

Jak platformy technologiczne zmieniły rynek medialny, demokrację i co z tym możemy zrobić. 

Work-life balance – piękny ideał, czy zadanie do zrealizowania?

 

  • Co blokuje kobietom drogę do kariery” – 12 błędnych strategii, które utrudniają kobietom odnoszenie sukcesu. 

 

 

Abstrakty

Aleksandra opowiada historię słynnego buntu kobiet z 1970 roku w relacji do swoich doświadczeń dziennikarki, aby pokazać dlaczego tak ważna jest kobieca solidarność. 

W latach 70tych Newsweek był jedną z najważniejszych redakcji na świecie. Kultura jaka w niej panowała była podobna do tej z serialu „Mad Man”. Takie zjawiska jak seksizm, dyskryminacja czy molestowanie były na porządku dziennym. Pracowały tam absolwentki z najlepszych amerykańskich uczelni, jednak szefowie mieli zasadę: „Kobiety nie piszą”. Mogły jedynie parzyć kawę, sortować listy do redakcji oraz robić research dla mężczyzn. Seksizm szerzył się do tego stopnia, że żeńska część redakcji pozwała firmę za dyskryminację płciową. To był pierwszy taki proces w USA. Kobiety z Newsweeka zmieniły seksistowską zasadę firmie, bo były razem. Skuteczność ich działań, zawdzięczały organizacji, solidarności, oparciu się o prawo oraz znalezieniu sojuszników. Zmieniły świat na lepszy, nie tylko dla siebie, ale dla wszystkich kobiet na świecie, także dla mnie- mówiła Aleksandra na TEDxAkademiaHighSchoolWomen  

Media mają wielki wpływ na to jak ludzie postrzegają świat. Jednak jak wynika z badań, w mediach pojawia się znacznie mniej kobiet niż mężczyzn. Z czego to wynika? Dlaczego połowa społeczeństwa nie jest reprezentowana w debacie publicznej? Czy algorytmy mogą pogłębiać stereotypy? Jak naprawić sytuację, jakie są światowe przykłady dobrych praktyk? Jak samej stać się znaną ekspertką i zabierać głos na równych prawach?  Aleksandra opowiada o tych tematach opierając się na światowych i polskich badaniach mediów, a także na swojej 20letniej praktyce dziennikarki i managerki w największych polskich mediach. 

Język jakim się posługujemy to narzędzie, które kształtuje społeczne normy. Dlaczego młode pokolenie domaga się neutralnych genderowo końcówek? Jak możemy wpierać równość używając feminatywów?  Jak mówić i działać, aby stosować się do zasad różnorodności i inkluzywności. Jak możemy uniknąć uprzedzeń? 

 

Cytując słowa polskiej noblistki, Wisławy Szymborskiej Aleksandra pokazuje w czterech krokach uprzedzenia i podwójne standardy zakorzenione w języku. Czy media równo traktują kobiety i mężczyzn?  W swoim wystąpieniu Aleksandra powołuje się też na słowa Marian Wright Edelman “You can’t be what you can’t see.” Na przykładzie badań wyjaśnia, dlaczego bez role-models trudno młodym kobietom aspirować do karier w STEM, w nauce i nowych technologiach.  

 

W kolejnej części wystąpienia Aleksandra skupia się na podwójnych standardach utrwalanych w języku. Jak działają na przykład w stosunku do kobiet sukcesu, które często są określane jako “zimne”, “hałaśliwe”, “agresywne” “aroganckie” albo “drażliwe i histeryczne”. Aleksandra pokazuje przykłady dotyczących liderek takich jak niemiecka kanclerz Angela Merkel, czy brytyjska pionierka branży IT, biznesmenka i miliarderka Stephanie Shirley, które w swojej karierze musiały zmierzyć się z dyskryminacją i lekceważeniem. Aleksandra pokazuje, jak zmieniają się media, ale te jak technologia może służyć wyrównywaniu szans dzięki algorytmom. 

 

Jak platformy technologiczne zmieniły rynek medialny, demokrację i co z tym można zrobić.  

Powołując się na głos wybitnych kobiet i ekspertek (Carole Cadwalladr, Alexandria Ocassio-Cortes i Margerethe Vestager) prowadząca opowiada skąd wziął się kryzys mediów, spadek zaufania społecznego do dziennikarzy i jaki to ma wpływ na wybory i władzę. Dlaczego tak często zacierają się dziś granice między informacją, fikcją, rozrywką i reklamą. Co musimy zrobić, aby w cyfrowym świecie obywatele mieli dostęp do rzetelnej informacji? 

Co to jest work-life balance i skąd się bierze konflikt między pracą a życiem prywatnym. 

Jakie priorytety i wartości wpaja nam kultura, skoro 65 % Polaków pracuje w weekendy i święta​ a 55% deklaruje, że pracuje w czasie choroby. Jakie są konsekwencje zachwiania równowagi? Czym jest wypalenie zawodowe i jakie są metody radzenia sobie z tym problemem. W czasie wystąpienia Aleksandra powołuje się na badania i książki Brene Brown, Simona Sinka, Nigela Mrsha i Jake’a Knappa i Johna Zeratskyego. 

Bio note

Dziennikarka z dwudziestoletnim doświadczeniem w polskich i zagranicznych mediach (Newsweek, Forbes, TVN24, Polsat, TRK Ukraine, CNN i CNN Radio). Współzałożycielka i redaktorka naczelna Forbes Women Polska. Przez sześć lat była wicenaczelną tygodnika Newsweek Polska. Była też producentką telewizji TVN24 i zastępczynią szefa informacji w Telewizji Polsat. Swoją karierę zaczęła jeszcze na studiach od pracy na antenie Radia Wolna Europa, a potem przez kolejne pięć lat w Radiu Zet. Wykłada na Digital Media Campus,na SWPS. Jest autorką podcastu Forbes Women. W pracy społecznej od lat wspiera organizacje działające na rzecz równości i praw kobiet.  

Short bio

Redaktorka magazynu naczelna Forbes Women. Ekspertka w dziedzinie telewizji, radia, pracy i mediów internetowych. Wykłada na Digital Media Campus, SWPS. Prowadzi Forbes Women podcast.  Wspiera organizacje działające na rzecz równości i praw kobiet.  

 

Pozwól nam znaleźć najlepszego eksperta na Twoje wydarzenie

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial