Simply enter your keyword and we will help you find what you need.

What are you looking for?

centrum handlowe

Zakupy przyszłości – jak będą wyglądać w 2030 roku?

Rozpoczyna się właśnie okres przedświątecznej gorączki zakupowej. Peter Diamandis, założyciel Singularity University zastanawia się nad tym, jak będą wyglądały zakupy za dziesięć lat. Przedstawia swoją wizję przyszłości handlu detalicznego w formie zabawnej historii. 

Wyobraź sobie, że jest 2026 rok a ty zapomniałeś płaszcza w chłodny, deszczowy dzień. Jadąc autonomicznym autem Ubera szybko wyszukujesz w Internecie sklep sprzedający nowe, przyjazne dla środowiska wegańskie skórzane kurtki. Gdy jednym przyciskiem klikniesz, że jesteś nimi zainteresowany, AI sklepu połączone z AI Twojego telefonu automatycznie przekierowuje taksówkę na zakupy. W drzwiach sklepu czekać będzie na ciebie sprzedawca trzymający wybraną wegańską kurtkę. Pasuje idealnie – co nie jest zaskoczeniem. W końcu kilka miesięcy temu użyłeś czujnika w telefonie, aby dokładnie odwzorować swoje ciało i sprzedawca znał twój rozmiar.

Nie musisz czekać w kolejce, aby zapłacić za przedmiot. Kamery i czujniki śledzą zarówno ciebie, jak i kurtkę, więc gdy wychodzisz za drzwi sklepu, cena jest natychmiast odejmowana od twojego konta bankowego – lub kryptowaluty. Nie minie dziesięć minut, gdy otrzymasz SMS-a z cyfrowym kuponem do sklepu, który odliczy 25 procent od następnego zakupu. A co w tym czasie dzieje się w sklepie? Czujniki wbudowane w szafę, w której kiedyś wisiała wegańska kurtka, ostrzegają AI sklepu. Sklep zamawia u producenta kolejną kurtkę i wysyła SMS-a do pracownika, aby uzupełnił pusty wieszak. Wszystko odbywa się szybko i sprawnie. 

Czy wizja założyciela Singularity University jest realna? Biorąc pod uwagę to, jak dziś firmy handlowe inwestują w nowe technologie i w automatyzację wszystkiego, powyższy scenariusz nie jest wcale oderwany od rzeczywistości. Sklepy przyszłości pojawiają się już dziś. 

Sklepy przyszłości

W Warszawie jedna z sieci supermarketów uruchomiła pierwszy w Polsce sklep w formacie samoobsługowym. Sprzedaż w nim prowadzona jest poprzez panel dotykowy. Klient wybiera listę zakupów, dokonuje płatności przy pomocy karty lub aplikacji BLIK, i odbiera zakupy poszczególnych maszynach vendingowych. W sklepie nie ma pracowników, a zakupy można w nim robić przez 24 godziny 7 dni w tygodniu. 

Za oceanem Amazon od 2018 roku otworzył 14 sklepów Amazon Go, a do 2021 roku planuje ich mieć aż 3000. Zakupy w nich są jeszcze prostsze. Kamery śledzą ruchy klientów wzdłuż korytarzy, a czujniki masy wbudowane w półki robią to samo w przypadku produktów sklepowych. Po wyjściu ze sklepu łączne koszty „zabranych” produktów automatycznie obciążają konto klienta. New York Times opisuje przechodzenie przez bramki obrotowe sklepu jako „podobne do wejścia do metra, z wrażeniem, które jest bardziej zbliżone do kradzieży sklepowej”. Kupujący może czuć się jak złodziej, bo po prostu bierze towar i wychodzi ze sklepu.

We wrześniu pisaliśmy również o sklepach NanoStore, które zdobyły nagrodę w konkursie Visa 2018 Everywhere. Są to niewielkie, przenośne sklepy samoobsługowe. Dzięki najnowocześniejszej technologi z obszaru „computer vision”, aparaty z wbudowanymi algorytmami wykrywania obiektów mogą na raz śledzić 500 osób i dziesiątki tysięcy produktów, a następnie informują system, które produkty klienci rzeczywiście dodali do swoich koszyków. Wychodząc ze sklepu, klient akceptuje podliczony „koszyk” i wychodzi.

Jak widać, opisane wyżej sklepy nie różnią się wiele od wizji Petera Diamandisa. Choć jest ich na razie niewiele, z roku na rok będzie ich więcej i będą coraz bardziej nowoczesne. 

Czy centra handlowe również się zmienią? 

Galerie handlowe od kilku lat to nie tylko miejsca kojarzące się z zakupami. To przestrzeń spotkań towarzyskich, miejsce gdzie możemy pójść do siłowni, fryzjera, czy nawet lekarza. Peter Diamandis przywołuje koncepcje stworzone przez Unibail-Rodamco-Westfield, jedną z największych spółek na rynku nieruchomości komercyjnych w Europie. W raporcie „Destination 2028” proponuje ona szereg nowych inteligentnych rozwiązań, które uatrakcyjnią konsumentom zakupy. Warsztaty uważności, inteligentne łazienki zapewniające indywidualnie dostosowane porady dotyczące odżywiania i nawodnienia, „szybkie linie” zakupów na podstawie wcześniejszych zakupów, czy magiczne zwierciadła zapewniające wirtualne odbicia kupujących ubranych w całą gamę nowych produktów. Wszystko po to, by poprawć doświadczenia zakupowe konsumentów i namówić ich do wyjścia z domu. 

Nowa koncepcja centrów handlowych zakłada, że mają one spełniać wszystkie potrzeby konsumenckie. Doświadczenie zakupowe ma stać się ważniejsze od samego produktu, a nawet jego ceny. Pomagają w tym niezaprzeczalnie digitalizacja i nowe technologie. Za dziesięć lat zobaczymy, czy zakup wegańskiej kurtki będzie tak łatwy, szybki i przyjemny, jak widzi to Peter Diamandis. 

Inline
Inline