Simply enter your keyword and we will help you find what you need.

What are you looking for?

Jak było w przyszłości? Relacja Jowity Michalskiej z konferencji SXSW

Jeśli marzy Ci się możliwość spojrzenia w przyszłość. Jeśli fascynują Cię nowinki technologiczne, badania jak technologia wpływa na ludzkość i co nowego szykują najnowsze technologiczne startupy. To właśnie dla Ciebie jest konferencja South By South West w Austin, w Teksasie. SXSW (w skrócie South by) to zbiór wszystkiego co najnowsze, najlepsze, najpopularniejsze. Zobaczyć tam można to, co nadejdzie w nowych technologiach, muzyce, grach, filmach.To tu zaczynają startupy, które potem szturmują rynki międzynarodowe.

W tegorocznej edycji wzięło udział ponad 400 tysięcy osób. Ciężko wśród niezliczonej ilości wątków, znaleźć ten przewodni. Tym razem dużo mówiono o empatii. Coraz częściej postrzegana jest ona jako element budowania biznesu, a nie tylko cecha potrzebna dobremu liderowi. W natłoku produktów usług i coraz to nowych wynalazków empatyczna marka pokazuje nam, że naprawdę o nas dba. Dlaczego zamiast napisu: „Made in China” na produkcie nie znajdzie się napis „Made with Empathy”.

Kosmetyki przyszłości

W ogromnej hali expo, gdzie setki startupów prezentowały swoje produkty i usługi można było zobaczyć niezwykle inspirujące rzeczy. Tu głównym trendem są produkty bazujące na AI i analizie danych, by lepiej odgadywać potrzeby klientów.

Moją uwagę natomiast, zwróciło kilka firm prezentujących rewolucyjne podejście do pielęgnacji twarzy i ciała. Można było zakupić urządzenia, które badały stan naszej skóry nie tylko z wierzchu, ale też w głębszych jej warstwach. W ten sposób sztuczna inteligencja zdobywała wiedzę na temat indywidualnych właściwości mojej skóry i tego, jak szybkim procesom zmian ona podlega. Dzięki temu firma mogła w modelu abonamentowym dostarczać mi co miesiąc zestaw kosmetyków do pielęgnacji, dobrany do moich i tylko moich potrzeb. Co istotne, w tym modelu firma wiedziałaby również, jak często trzeba mi dostarczyć nowy kosmetyk i jakie są bieżące potrzeby mojej skóry.

Inne ciekawostki na targach to: pierwszy oglądany przeze mnie samochód napędzany wodorem (H2), deska surfingowa wspomagająca naukę pływania poprzez dostarczanie danych o popełnianych błędach, czy maskotki dla dzieci uzbrojone w sztuczną inteligencję rozwijające się wraz z dzieckiem, rozpoznające wszystkich domowników, które reprezentują rosnący trend inteligentnych zabawek. Generalnie zaprezentowało się mnóstwo produktów spersonalizowanych pod indywidualne potrzeby, uczących się na podstawie danych płynących od użytkownika, dostarczających coraz lepszej jakości i bardziej dopasowany produkt.

 

Technologiczne trendy

Ciekawe podejście do trendów pokazała podczas swojego wykładu Amy Webb, badaczka trendów z NYU Stern, szefowa Future Today Institute. Raport, który został przygotowany przez nią w tym roku to 315 nowych trendów z 26 obszarów co stanowi 30% wzrost w stosunku do zeszłego roku. Trzy najważniejsze zmienne raportu to: konwergencja, przełom w każdej z najważniejszych technologii (AI, rozszerzona rzeczywistość, robotyka, energia, biotechnologia itp.) i wpływ czynników społecznych takich jak geopolityka, regulacje i świadomość konsumenta.

Co ciekawe i bardzo w trendzie, cała praca Amy łącznie z jej metodologią jest dostępna za darmo, na jej stronie do pobrania tak, żeby wszyscy mogli z niej korzystać. Amy twierdzi, że im więcej osób będzie umiejętnie korzystać z trendów w swojej pracy tym lepiej przygotujemy się do przyszłości. A jak twierdzi, każdy z nas będzie miał konkretną rolę w kształtowaniu przyszłości i od każdego z nas zależy jaka ona będzie. Pani profesor uważa, że dziś jak nigdy wcześniej ważne jest interesowanie się trendami szeroko, znacznie poza naszą wąską branżą, również w sąsiadujących dziedzinach.

Wyjątkowy wykład na temat nieoczywistych trendów na 2019 zaprezentował Rohit Bhavrgava, autor bestselerów i badacz trendów, który opracował swoją własną metodę odsączania z zalewu informacji, ciekawych nieoczywistych tematów, które będą miały wpływ na świat w najbliższym roku. Podczas godzinnego wystąpienia pokazywał autorską metodę jak patrzeć na świat w sposób inny niż wszyscy i jak stać się osobą, która myśli szybciej niż inni (fast thinker). Jak zacząć widzieć rzeczy, które umykają innym?

Jakie nieoczywiste trendy czekają nas w 2019 roku?

Między innymi trend zaufania do produktów retro. Nie wiedząc komu lub czemu ufać w zalewie informacji i produktów, konsumenci skłaniają się ku temu co znane dobre i sprawdzone. Stąd ogromna popularność np. serialu „Gra o tron”, czy filmów o super bohaterach serii Marvel. Myśląc o produktach technologicznych i chcąc zdobyć przychylność klientów warto dziś choćby designem nawiązać do czegoś co znane i lubiane.

Kolejny nieoczywisty trend tego roku to „nieoczywistość roli męskiej”. Bhavrgava uważa, że przy tak wielu trendach związanych z rosnącą rolą kobiet i rewaluacji kobiecości zaczyna być widoczna potrzeba redefinicji roli męskiej. Rodzi się powoli konfuzja co to znaczy dziś być mężczyzną i jak definiowana jest jego społeczna rola. Czy kiedy kobiety tak prężnie się rozwijają to najlepszy czas dla mężczyzn, aby się usunęli czy zaangażowali?

W artykułach zachęca się dziewczyny do angażowania w typowo dotychczas męskie sporty i zawody czy powinno to działać również w drugą stronę pyta Rohit Bhavrgava? Czy mężczyźni powinni zacząć się malować?

Jeszcze jednym wartym uwagi trendem prezentowanym przez autora jest „korporacyjna empatia” interesujący kierunek którym zaczęły już podążać niektóre organizacje for-profit.

Na South By można też było doszukać się kilku ciekawych polskich akcentów.

Polską sztukę podczas tegorocznej edycji zaprezentował kolektyw Pan Generator. Twórcy pokazali dwie instalacje: „Apparatum” inspirowaną Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, i „hash2ash” nawiązującą do kultury selfie oraz strachu przed utratą danych zapisanych w formie cyfrowej.

Świetna Ola Przegalińska, ekspertka w dziedzinie sztucznej inteligencji, poprowadziła dla pełnej sali wykład na temat reakcji emocjonalnych oraz interakcji ludzi i botów. Uczestniczyła też w panelu omawiającym różnice między amerykańskim a europejskim podejściem do sztucznej inteligencji.

 

Biznes, kultura i polityka

Ważną częścią konferencji są też spotkania z ikonami biznesu, kultury i sztuki. W tym roku świetnie słuchało się Malcolma Gadwella. Mówił o autonomicznych samochodach, zwracając uwagę na niebezpieczeństwo jakie niesie ze sobą wprowadzenie tej technologii w życie. Podkreślał też jakie zmiany w codziennym życiu spowoduje, jak np. zmiana sposobu spędzania wolnego czasu (dodatkowy czas wolny, gdy jedziemy samochodem, który sam się prowadzi) czy odpowiedzialność za „decyzje podjęte przez technologię” w trakcie jazdy.

Na konferencję zawsze zapraszani są ludzie mający znaczenie w publicznej debacie. W tym roku rekordy popularności biła m.in.: Alexandria Ocasio-Cortez, inicjatorka nowej amerykańskiej lewicy. Po swoim wystąpieniu w Austin otrzymała od publiczności kilka minut owacji na stojąco.

Politycznym smaczkiem była też wystawa najbardziej znanych Twittów prezydenta Donalda Trumpa, w których zwykle poniża i krytykuje popularne osoby nie szczędząc pochwał na temat własnego umysłu.

Nie sposób omówić wszystkich ciekawych wątków które pojawiły się w trakcie SXSW. Z Austin wyjechałam z przeświadczeniem, że nie udało mi się obejrzeć nawet połowy wystąpień, które zamierzałam zobaczyć. Na szczęście w walizce przywiozłam dwanaście nowych książek, a w tablecie kilkanaście prezentacji i nagrań, które pozwolą mi uzupełnić to, czego nie udało mi się zobaczyć na żywo. No i z pewnością w przyszłym roku w marcu rezerwuję tydzień na kolejną edycję South By South West. Warto wiedzieć co nas czeka w przyszłości skoro nadchodzi tak szybko.

Jowita Michalska
CEO Digital University

Inline
Inline