Simply enter your keyword and we will help you find what you need.

What are you looking for?

empatia w biznesie

Jak empatia może nam pomóc rozwijaniu biznesu?

W XXI wieku emocje i uczucia stanowią bardzo ważny punkt odniesienia, a empatia pozostaje bardzo chwytliwym hasłem, które odmienia się przez wszystkie przypadki. Jak jednak wykorzystać ją w twardym świecie biznesu i całkowicie zracjonalizowanym obszarze technologii?

Na te pytania próbuje odpowiedzieć Michael Ventura, CEO w Sub Rosa i autor książki Applied Empathy, którego wykład będzie można usłyszeć podczas konferencji Masters&Robots w dn. 7-9 października 2019. Amerykański przedsiębiorca postanowił opracować autorską metodologię, która korzystając z konkretnych narzędzi, pozwoli odkryć czym tak naprawdę jest empatia i osiągnąć autentycznie empatyczną postawę!

Taka postawa ma pozwolić człowiekowi lepiej zrozumieć siebie i innych, a opracowana przez Michaela Venturę metoda ma przyczynić się do rozwoju osobistego, znacząco polepszyć komunikację z klientami, a także uzdrowić atmosferę w całej organizacji. O co jednak w tym wszystkim chodzi?

Czym jest empatia stosowana?

Michael Ventura pragnie odejść od postrzegania empatii jako „tajemniczego daru”, którym jedne osoby są obdarzone, a inne nie. Jego zdaniem każdy może wykształcić w sobie postawę empatyczną, ponieważ jest ona głęboko zakorzeniona w ludzkiej naturze i w ludzkim dążeniu do zrozumienia, komunikacji i współpracy.

Każdy człowiek chce bowiem być dostrzeżony i zrozumiany. Chce, by inni nie widzieli wyłącznie tego, co na powierzchni, ale żeby dotarli do wnętrza. Ta potrzeba nie manifestuje się tylko w życiu osobistym. Dotyka każdego aspektu ludzkiego życia, a w jej zaspokajaniu nieodzowna okazuje się być empatia.

Jest to bardzo istotna cecha i zdolność człowieka, która nie tylko pozwala mu lepiej wywiązywać się z poszczególnych ról społecznych. Pozwala poznać swoje prawdziwe „ja” i tym samym dowiedzieć się, co należy czynić i jakie decyzje podejmować, aby ułatwić życie sobie i ludziom, na których nam zależy.

Cała idea empatii stosowanej polega więc na tym, aby wypracować i zastosować pewne mechanizmy i techniki, które umożliwią głębsze zrozumienie siebie i innych w każdej dziedzinie życia, także w biznesie.

 

Oparcie biznesu na empatii

Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że w biznesie nie ma miejsca na empatię. Wolny rynek to obszar, na którym króluje rywalizacja i konkurencja, a nie współpraca i wzajemne zrozumienie. Michael Ventura podchodzi jednak do problemu z nieco innej strony. Pokazuje, że oparcie przedsiębiorstwa na empatii, może przynieść wiele korzyści. Wynikają one z lepszego poznania swoich współpracowników, klientów i całego otoczenia przedsiębiorstwa.

Empatia może być zatem realizowana w trzech obszarach. Pierwszy z nich to sama firma. W tym wypadku kluczowe jest dobre zrozumienie wszystkich jej części i relacji, które spajają je w całość. Drugi obszar to klienci. W tym wypadku należy zrozumieć, jakie są potrzeby danych klientów i jak najlepiej można je zaspokoić. Trzeci obszar to kontekst, szersza perspektywa. Nie wystarczy bowiem rozumieć wyłącznie własną firmę i klientów. Trzeba spróbować zrozumieć świat jako całość, otaczające nas mechanizmy, obecnie panujące trendy i inne istotne aspekty rzeczywistości.

Prawdziwe, głębokie zrozumienie tego, co dzieje się w tych kręgach i relacji między nimi, wymaga empatii. To właśnie ona pozwala przebić się przez powierzchowność i dotrzeć do autentycznej głębi. A od wiedzy jest już tylko o krok do sukcesu, czego doskonałym przykładem jest firma Sub Rosa.

empatia technologia biznes

„Empatyczna” technologia

Jak empatia może nam pomóc rozwijaniu nowych technologii? Również tu kluczowa okazuje się wiedza. Empatyczny wgląd w potrzeby użytkowników jest wręcz nieodzowny, gdy projektujemy nową aplikację. Cóż bowiem z tego, że będzie ona szybka, innowacyjna i niezawodna, jeśli nie będzie spełniać autentycznych oczekiwań ludzi? Jeśli nie zostanie wyposażona w intuicyjny inferfejs?

Warto zwrócić także uwagę na jeszcze jeden nieoczywisty aspekt. Empatyczny sposób bycia skłania nas do otwartości i zachęca do eksperymentowania, a takie nastawienie jest konieczne do osiągnięcia sukcesu w świecie nowych technologii.

Pewna doza empatii przydaje się z jeszcze jednego powodu. Należy przecież pamiętać, że każda techniczna nowinka wywiera pewien wpływ na swoich użytkowników. Tak było w przypadku Facebooka, Musicaly, Twittera i wielu innych narzędzi. Twórcy nowych technologii muszą przynajmniej spróbować przewidzieć skutki swojego działania, aby zmaksymalizować te pozytywne i zminimalizować negatywne.

Pionierzy nowych technologii nie mogą więc dłużej pozostawać w empatycznej próżni i powinni otworzyć się na głębię ludzkich uczuć. Zdecydowanie się na taki krok nie tylko pozwoli osiągnąć wiele praktycznych korzyści. Pozwoli także uniknąć niektórych zagrożeń, które niesie ze sobą postęp technologiczny.

Czym jest „emphaty gap” w świecie nowych technologii?

Empatia w świecie zdominowanym przez technologię

Technologia idzie do przodu w błyskawicznym tempie. Ilość informacji, jaką obecnie posiadamy, znacząco przewyższa zdolności poznawcze człowieka. Już teraz niektóre maszyny uczą się dużo sprawniej i szybciej niż ludzie. Doskonałym przykładem tego są chociażby programy szachowe. Racjonalność przestaje być wyłączną domeną człowieka.

Wielu sceptyków z niepokojem spogląda na postęp techniczny i wieszczy różne czarne scenariusze. W odróżnieniu od nich Michael Ventura pragnie zachować optymizm. Twierdzi, że to właśnie empatia może wnieść sporą dozę humanizmu do epoki cyfrowej, w którą właśnie wchodzimy lub nawet już teraz weszliśmy.

Autor Applied Empathy chce pokazać, że rozum nie jest jedyną cechą wyróżniającą człowieka. Przynajmniej tak samo ważne są uczucia i emocje, które nie dają się sprowadzić do prostego rachunku zysków i strat, praw logiki czy racjonalności instrumentalnej. Aby zrozumieć bogactwo ludzkich emocji potrzebujemy empatii, nie komputerów.

Empatia stosowana nie jest więc zatem wyłącznie cechą, którą warto mieć ze względu na pewne praktyczne korzyści. To potężne narzędzie, z którego warto i należy wykorzystać. Dzięki temu zachowamy człowieczeństwo w dynamicznie i nieprzewidywalnie zmieniającej się rzeczywistości.

Przyszłość empatii

Michael Ventura chce, aby empatia została odkryta na nowo. Nie może pozostać zaledwie sloganem pozbawionym znaczenia, o którym mówienie jest po prostu modne. Empatia musi stać się ważnym narzędziem. To właśnie ona pomoże rozwiązać konkretne problemy. Co więcej, pozwoli podołać wyzwaniom, które niesie za sobą prowadzenie firmy, postęp technologiczny czy codzienne relacje z innymi ludźmi.

Więcej o empatii w biznesie usłyszeć będzie można z ust samego Michaela Ventura, który wystąpi w Polsce podczas konferencji Masters&Robots w dn. 7-9 października 2019 w Warszawie.