Simply enter your keyword and we will help you find what you need.

What are you looking for?

Chłopiec i robot

W jakim wieku dzieci powinny rozpocząć naukę programowania?

Rywalizacja w naszych czasach to chleb powszedni – nawet dla dzieci. Rywalizacja rozpoczyna się w szkole, na zajęciach dodatkowych albo nawet w social media. Dzieci wrzucają niesamowite zdjęcia, chwalą się skomplikowanymi projektami. Prawie każdy mały mieszkaniec miasta potrafi grać na instrumencie, śpiewać albo uprawia jakiś sport. Nauka programowania wydaje się tylko kolejną umiejętnością do zdobycia. Dlaczego więc jest wyjątkowa i wyróżnia się spośród pozostałych?

Co niezwykłego kryje się w nauce programowania?

Jeszcze kilkanaście lat temu zajęcia dodatkowe były rzadko spotykane. A jeśli szkoła jakieś oferowała, zazwyczaj dotyczyły one sportu. Zdarzały się też zajęcia z plastyki, muzyki czy kółka literackie. Na więcej raczej nie można było wtedy liczyć. Pracowanie komputerowe w szkołach dopiero powstawały. Lekcje informatyki były bardzo ogólne. Inaczej niż dziś. Obecnie nie wyobrażamy sobie życia bez komputera i ogólnie rzecz biorąc, elektroniki. Każdy też powinien posiadać chociaż minimalną wiedzę o programowaniu. Po co? Aby zrozumieć jak działa Internet, a co za tym idzie, sprawnie się w nim poruszać i potrafić uchronić się przed niebezpieczeństwami.

 

Kodowanie w planie lekcji?

Dzisiaj szkoły rozumieją, jak ważne jest programowanie. Zaczynają więc powoli wprowadzać je do planu lekcji. Od 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwem Cyfryzacji  prowadzi też inicjatywy powiązane z nauką kodowania:

  • szkolenia z kompetencji cyfrowych dla nauczycieli;
  • działania na rzecz unowocześnienia polskich placówek edukacyjnych poprzez rozwinięcie ich infrastruktury internetowej i wprowadzenie nauki kodowania do podstawy programowej (program „Pilotaż programowania”[1]);
  • działania związane ze stworzeniem dostępu do tzw. Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, czyli sieci internetowej opartej na istniejącej infrastrukturze szerokopasmowej szkołom w 19,5 tys. lokalizacji w Polsce (do 2020 r.).

 

Godzina, która trwa tydzień, czyli 10 080 minut…?

Jeszcze niedawno nauczanie programowania w ramach zajęć szkolnych nie było czymś oczywistym. Nauka odbywała się w ramach zajęć dodatkowych. Sytuacja się na szczęście zmieniła. Polska edukacja dąży do tego, aby programowanie stało się częścią codziennej nauki. Dzięki temu, absolwenci szkół będą lepiej przygotowani na potrzeby rynku. A dodatkowo świat nowych technologii nie będzie już dla nikogo zagadką.

Coraz częściej pojawiają się też ciekawe inicjatywy związane właśnie z nauką kodowania:

  • Światowy Tydzień Edukacji Informatycznej (obchodzony również w Polsce) i prowadzona w tym czasie tzw. Godzina Kodowania[2];
  • Kluby Młodego Programisty[3], w których dzieci i ich rodzice mogą wziąć udział w bezpłatnych zajęciach programowania;
  • cykliczne zajęcia i aktywności, przez cały rok wspierające naukę kodowania[4].

 

Prywatne lekcje nauki kodowania dla dzieci

Mimo rozpowszechniania nauki programowania, nadal mamy jej za mało w szkołach. Zarówno rodzicom, jak i samym dzieciom zależy na tym, aby zdobyć tę wartościową wiedzę. I tutaj z pomocą przychodzą prywatne warsztaty oferowane przez takie organizacje, jak Digital University.

Digital University może pochwalić się bogatą ofertą warsztatów dla dzieci właśnie z zakresu programowania, nowych technologii, jak również robotyki, a nawet produkcji wideo. Co ważne, ta oferta nie jest skierowana tylko do osób indywidualnych, ale też do firm, instytucji i szkół. Ich uczniowie, w ramach odpłatnych, dodatkowych zajęć praktycznych (warsztaty dla szkół DigiKids), w specjalnie wyposażonych i przygotowanych placówkach, mają możliwość uczyć się programowania na poziomie, na który szkoły państwowe nadal jeszcze nie mogą sobie pozwolić.

 

Supermoce programowania

Kodowanie jeszcze kilka lat temu powszechnie mogło kojarzyć się z wiedzą specjalistyczną. Dostęp do niej miały jedynie umysły ścisłe. Dziś już wiadomo, że nauka programowania to znacznie więcej niż tylko konkretne umiejętności merytoryczne. Pozwala dowiedzieć się, jak funkcjonuje współczesny świat, oparty w dużej mierze na rozwiązaniach cyfrowych, a także jakie zagrożenia może nieść nieostrożne poruszanie się po cyberprzestrzeni i jak ich unikać. Programowanie uczy:

  • analitycznego, precyzyjnego i logicznego myślenia;
  • poszukiwania rozwiązań w niestandardowy sposób oraz na drodze burzy mózgów;
  • pracy zespołowej;
  • kreatywności w ramach konkretnej, zaplanowanej uprzednio procedury.

 

Dzięki podstawom programowania dzieci uczą się także innej, niezwykle ważnej umiejętności, jaką jest konstruktywne radzenie sobie z porażkami. Ponadto rozumienie mechanizmów otaczającego nas świata, jak również doświadczanie własnego wpływu na rzeczywistość, które ma miejsce chociażby podczas eksperymentów przeprowadzanych w trakcie nauki programowania, ma niewątpliwy wkład w budowanie poczucia własnej wartości już od najmłodszych lat. Nauka języka, jakim jest programowanie, zdecydowanie zwiększa możliwości zawodowe, jak również wyposaża w szczególny rodzaj supermocy, z którymi zdecydowanie efektywniej można poruszać się po współczesnym świecie nowych technologii.

Zapisz dziecko na najbliższe warsztaty

Oferta warsztatów dla dzieci pracowników – firmy

Oferta warsztatów dla uczniów szkół 

 

[1] https://programowanie.men.gov.pl/

 

[2] https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/nastaw-sie-na-godzine-kodowania

 

[3] www.klubmlodegoprogramisty.pl

 

[4] www.koduj.gov.pl